רפואת משפחה וילדים
          מומחים ברפואה משלימה

סטודיו

שלח

דף הבית >> מרפאת מומחים ברפואה משלימה >> תגר בנימין - רפואה סינית לנשים ולילדים >> המחזור החודשי >> הפרעות במחזור החודשי מנקודת המבט המערבית >> תסמונת קדם-וסתית (PMS)

ההתייחסות לתסמונת קדם-וסתית (PMS) ברפואה המערבית

כללי

תסמונת קדם-וסתית (PMS) היא הפרעה המשלבת מרכיבים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים.

מדובר בהפרעה מאוד שכיחה – עד 75% מהנשים חוות תסמינים קדם-וסתיים יותר מפעם אחת; 20-40% מהנשים סובלות מפגיעה בתפקוד, נפשית או גופנית; 5% מהנשים סובלות מתסמינים קשים. ההפרעה שכיחה יותר בנשים צעירות, בסוף שנות ה-20 ובתחילת שנות ה-30 לחייהן. ההפרעה נדירה בגיל ההתבגרות וחולפת לאחר הפסקת הוסת.

התסמינים הנפוצים ב-PMS הם כאבי ראש, רגישות בשדיים, כאבים באגן, נפיחות של הבטן ומתח נפשי. תסמינים נפוצים אחרים הם אי-נוחות בבטן, תנועה מגושמת, חוסר אנרגיה ושינויים בדפוסי השינה. ניתן לראות גם שינויים התנהגותיים כמו הסתגרות, שינוי בפעילות היומיומית, שינויים בתיאבון, בכי ושינויים בתשוקה המינית. בסך הכול ישנם כ-150 תסמינים שונים שהוזכרו בהקשר של תסמונת קדם-וסתית. התסמינים של PMS עלולים להיות מוחמרים כתוצאה ממתח נפשי. לעתים כאב הראש הוא מיגרנוטי, כאשר לפעמים מקדימות אותו הפרעות בראייה והקאות.

ישנן נשים אשר סובלות מהפרעה קשה יותר, בה התסמינים הנפשיים, כמו עצבנות, דכדוך ושינויים במצב הרוח, מפריעים באופן משמעותי לתפקוד היומיומי. במקרים אלו האבחנה היא הפרעה דיספורית קדם-וסתית (Premenstrual Dysphoric Disorder). נראה כי נשים שסבלו מתסמונת קדם-וסתית ומהפרעה דיספורית קדם-וסתית סובלות בשכיחות גבוהה יותר גם מתסמיני גיל המעבר.

מה גורם לתסמונת?

אין גורם ברור ל-PMS. התיאוריות אשר מנסות להסביר את התסמונת מתייחסות, בין השאר, לחוסר איזון של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון, עודף של ההורמון אלדוסטרון, רמה נמוכה של סוכר בדם (היפוגליקמיה), עודף של ההורמון פרולקטין (היפר-פרולקטינמיה) וגורמים נפשיים. בעבר חשבו שחוסר איזון הורמונלי הוא הגורם המרכזי להופעת התסמינים של PMS ו/או PMDD, אך כיום חושבים שהגורם להופעת התסמינים קשור לתפקוד השחלות. מחשבה זו נתמכת בכך שדיכוי מחזוריות השחלות, באמצעות תרופות או בניתוח, הוא טיפול יעיל להפסקת התסמינים.

מחקרים נוספים הראו שההורמון סרוטונין הוא גורם חשוב הקשור להופעת PMS. הפרשת הסרוטונין במערכת העצבים המרכזית מושפעת הן מאסטרוגן והן מפרוגסטרון. סרוטונין קשור לתסמינים נפשיים רבים המופיעים בהפרעות מצב רוח אחרות, הדומות ל-PMS.

אבחנה

אין בדיקות אובייקטיביות המאפשרות לאבחן PMS או PMDD. האבחנה מתבססת על תיאור התסמינים ודפוס הופעתם. התסמינים של תסמונת קדם-וסתית הם לרוב ספציפיים, ממוקמים היטב וחוזרים.

על-מנת לסייע בקביעת האבחנה, נהוג להנחות את המטופלת לרשום בפירוט את התסמינים ועיתוי הופעתם במשך שני מחזורים חודשיים לפחות. לרוב, התסמינים מופיעים בשלב הלוטיאלי של המחזור החודשי (לאחר הביוץ), ונעלמים למשך 7 ימים לפחות במהלך המחצית הראשונה של המחזור החודשי. נהוג לקבוע את האבחנה של PMS כאשר דפוס זה של הופעת התסמינים והיעלמותם חוזר בשני מחזורים חודשיים עוקבים, לפחות. האבחנה של PMDD מחייבת, בנוסף למפורט לעיל, הופעת עצבנות, מתח נפשי, דיספוריה או שינויי מצב רוח (תסמין אחד לפחות), וכן לפחות 5 מ-11 התסמינים הבאים: מצב רוח דכאוני, חרדה, שינויי מצב רוח תכופים, עצבנות, ירידה בעניין בפעילויות היומיום, הפרעה בריכוז, חוסר אנרגיה, שינויים בתיאבון, הפרעות שינה, תחושה ש'הכל יותר מדי', או תסמינים גופניים (רגישות בשדיים, נפיחות של הבטן וכד').

חשוב לזכור, שישנם מצבי מחלה אחרים, כמו מחלה של בלוטת התריס ואנמיה, אשר עלולים לגרום להופעת תסמינים דומים. חשוב לשלול מצבים אלו לפני שקובעים את האבחנה של PMS או PMDD. חשוב גם לשלול גורמים גופניים לתסמינים, אשר מקורם באיברי הרבייה, דרכי השתן או דרכי העיכול. חשוב להבדיל את התסמונת מהפרעות נפשיות, כמו דיכאון, אשר לרוב מגיב לתרופות נגד-דיכאון ולטיפול בשיחות.

הטיפול

הטיפול ב-PMS או ב-PMDD תלוי בחומרת התסמינים. אצל חלק מהנשים, שינויים תזונתיים, כמו הפחתה בצריכת הקפאין, האלכוהול, הטבק והשוקולד, ואכילת ארוחות קטנות ותכופות, עשירות בפחמימות מורכבות, עשויים להפחית את התסמינים באופן משמעותי. הפחתה בצריכת המלח עשויה להקל על בצקות. גם טיפולים שמטרתם נטרול מתחים, טיפולים פסיכולוגיים התנהגותיים ופעילות גופנית אירובית נמצאו יעילים בהפחתת התסמינים.

מגוון תכשירים ותרופות הוזכרו כטיפול בתסמינים של PMS ו-PMDD, חלקם אף ללא תופעות לוואי משמעותיות או סיבוכים משמעותיים. סידן קרבונט (1-1.2 גרם/יום) יכול לסייע להפחית את התחושות של נפיחות בבטן, תשוקה למזונות מסוימים וכאבים; מגנזיום (200-360 מ"ג/יום) עוזר להפחית את צבירת הנוזלים; התרופה ספירונולקטון יכולה להפחית בצקות שמופיעות באופן מחזורי; התרופה ברומוקריפטין מסייעת להפחית את הרגישות בשדיים. תכשירים צמחיים שעשויים לסייע בהפחתת דיכאון הם St. John's Wart, בעל ההשפעה דמויית SSRI; וכן הפרי ה-Chaste Berry (Vitex agnus-castus) במינון 20 מ"ג/יום. תכשירים ותרופות נוספים שהוזכרו כטיפול ב-PMS ו-PMDD הם ויטמין B6 (שימוש ממושך עלול לגרום לנזק עצבי), ויטמין E, ותרופות אנטי-דלקתיות לא-סטרואידליות (NSAID).

לטיפול בתסמינים קשים ניתן להיעזר בתרופות ממשפחת ה-SSRI, ב-Desipramine (תרופה נגד דיכאון ממשפחת התרופות הטרי-ציקליות) וב-L-tryptophan (חומצת אמינו שמסייעת להעלות את רמת הסרוטונין במוח). תרופות ממשפחת ה-SSRI הן תרופות בטוחות יחסית לשימוש, אשר יעילות ב-60% מהמטופלות לפחות. מומלץ להתחיל את הטיפול 14 יום לפני הופעת הוסת, ולהמשיך עד סוף המחזור. גם תרופות נוגדות חרדה, כמו אלפרזולם (Xanax) ובוספירון (Sorbon), נמצאו יעילות בטיפול בתסמינים הנפשיים, אך יש להן יותר תופעות לוואי והן עלולות לגרום לתלות.

גם טיפולים הורמונליים יעילים בהפחתת התסמינים. תרופות שמעודדות הפרשת ההורמון GnRH (אגוניסטים) גורמות ל"הפסקת וסת תרופתית" זמנית ולהקלה בתסמינים. מנגד, תרופות אלו גורמות למצב של ירידה בהפרשת האסטרוגן ולסיכון מוגבר לאוסטיאופורוזיס; עם זאת, טיפול במקביל באסטרוגן ופרוגסטרון פותר בעיה זו. התרופה דנאזול (Danol) עשויה להקל על הרגישות בשדיים. הטיפול הניתוחי היעיל ביותר הוא כריתה דו-צדדית של השחלות, ולאחריה טיפול באסטרוגן.

בעבר היה נהוג להמליץ על גלולות למניעת הריון כטיפול בבעיה, מאחר והן מדכאות את הביוץ. עם זאת, מחקרים הראו שאין הבדל משמעותי בין נשים שטופלו בגלולות לבין נשים ללא גלולות, ולכן כיום גלולות למניעת הריון אינן מומלצות כטיפול בתסמונת קדם-וסתית או בהפרעה דיספורית קדם-וסתית.

Decherney AH, Nathan L, Goodwin TM, Laufer N, Current Diagnosis & Treatment, Obstetrics & Gynecology, 10th Edition, McGraw-Hill