דיקור לטיפול בתסמונת קדם-וסתית

חוקרים מקרואטיה פרסמו ב-2002 מחקר שבדק את היעילות של דיקור סיני כטיפול בתסמונת קדם-וסתית. במחקר השתתפו 35 נשים, בגילאי 20-40 לערך, אשר סבלו מתסמינים שונים של תסמונת קדם-וסתית, הנפוצים בהם חרדה, רגישות בשדיים, הפרעות שינה, בחילות ותסמינים נוספים הקשורים במערכת העיכול. על-מנת לבחון האם הדיקור הסיני באופן ספציפי יעיל כטיפול בתסמונת קדם-וסתית, טופלו כמחצית מהמשתתפות בדיקור אמיתי והאחרות טופלו בדיקור מדומה, כקבוצת ביקורת. המשתתפות לא ידעו באיזו קבוצת דיקור הן נכללו. הטיפול במחקר כלל 7 מפגשים, יום כן-יום לא, במהלך השלב הלוטיאלי של המחזור (השלב בו מופיעים התסמינים). כל מפגש טיפולי נמשך 30 דקות. החוקרים הגדירו טיפול מוצלח כטיפול שלאחריו נעלמו התסמינים, טיפול שלאחריו הנשים לא נזקקו יותר לדיקור או תרופות, או כטיפול שלאחריו לא הופיעו התסמינים במשך שנה. החוקרים מצאו, כי כ-78% מהמשתתפות בקבוצת הדיקור האמיתי נהנו מטיפול מוצלח, לעומת כ-6% בלבד בקבוצת הביקורת.

Habek D et al., Using Acupuncture to Treat Premenstrual Syndrome, Arch Gynecol Obstet, 2002, 267:23-26

צמחי מרפא לטיפול בהפרעת דכדוך קדם-וסתי (PMDD)

חוקרים מטוקיו, יפן, פרסמו ב-2007 מחקר שבדק את היעילות של פורמות צמחי מרפא יפנית מסורתית (
Kamishoyosan) כטיפול בהפרעה דיספורית קדם-וסתית (PMDD). פורמולה זו זהה לפורמולה Dan Zi Shiao Yao San בה נעשה שימוש ברפואה הסינית. במחקר השתתפו 30 נשים, בגילאי 18-48, אשר ביקשו לקבל טיפול בצמחי מרפא, במקום בתרופות ממשפחת ה-SSRI. המשתתפות לא טופלו ב-SSRI או בצמחי מרפא בחודשים שטרם המחקר. במסגרת המחקר טופלו המשתתפות באמצעות הפורמולה במשך 6 מחזורים חודשיים רצופים. החוקרים בדקו את רמת התפקוד ורמת המצוקה הנפשית של המשתתפות לפני תחילת המחקר ובתום 6 חודשי הטיפול, ודירגו את תוצאות הטיפול כ'ללא שינוי משמעותי', 'שיפור משמעותי' או 'ריפוי', בהתאם לשינוי שהתחולל. מבין המשתתפות, 3 נשים לא השלימו את המעקב ואחת נשרה מהמחקר בגלל תופעות לוואי של גלי חום. מבין 26 המשתתפות הנותרות, אצל 14 נשים (כ-47%) הושג ריפוי, אצל 5 נוספות (כ-17%) הושג שיפור משמעותי ואצל 7 הנותרות לא הושג שינוי משמעותי. בתום המחקר 21 מהמשתתפות, אשר סבלו קודם לכן מ-PMDD, לא עמדו יותר בתנאים לקביעת האבחנה. תופעת לוואי שהופיעה אצל 18 מבין 26 הנשים שהשתתפו במחקר הייתה כאבי מחזור. בהקשר זה ראוי לציין, כי בטיפול פרטני ניתן לבצע שינויים בהרכב הצמחים, וכך להפחית תופעות לוואי מעין אלו.

Yamada K, Kanba S, Effectiveness of Kamishoyosan for Premenstrual Dysphoric Disorder: Open-labeled Pilot Study, Psych Clin Neurosci, 2007, 61:323-325

צמחי מרפא לטיפול בתסמונת קדם וסתית

מחקר שנערך באוסטרליה בדק את יעילות הטיפול בתסמונת קדם-וסתית בעזרת צמחי מרפא סיניים, בטיפול שהתבסס על עקרונות הרפואה הסינית המסורתית. המחקר נערך במתכונת של מחקר אקראי, כפול-סמיות, מבוקר, עם החלפת טיפולים במהלכו (cross-over). במחקר נכללו 61 נשים, אשר חולקו לשתי קבוצות טיפול בהתבסס על 4 אבחנות מבדלות עיקריות של הרפואה הסינית לתסמונת קדם-וסתית. המשתתפות טופלו במשך 6 חודשים – קבוצה אחת טופלה במשך 3 חודשים בצמחי מרפא ובמשך 3 חודשים נוספים בפלסבו, והקבוצה השנייה טופלה בסדר הפוך – פלסבו ולאחר מכן צמחי מרפא. הטיפול עצמו ניתן במשך 10 ימים לפני תחילת הוסת, בכל מחזור. החוקרים בחנו את השפעות הטיפולים על הביטויים הגופניים והנפשיים של התסמונת. תוצאות – בתום תקופת המחקר, הנשים בשתי הקבוצות דיווחו על הפחתה משמעותית בכל מדדי הבדיקה, בעקבות הטיפול בצמחי מרפא. בהשוואה לפלסבו, הטיפול בצמחי מרפא הוביל להפחתה משמעותית סטטיסטית בכל המדדים, למעט רמת העקה (סטרס). השפעת הצמחים ניכרה כבר בחודש הראשון, ולאחר מכן המשיכה לגדול באופן הדרגתי. המשתתפות לא דיווחו על תופעות לוואי כלשהן. מסקנות – ניתן להפחית את שכיחות וחומרת התסמינים של תסמונת קדם-וסתית ביעילות בעזרת צמחי מרפא סיניים.

Chou PB, et al., A Controlled Trial of Chinese Herbal Medicine for Premenstrual Syndrome, Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 2008; 29(3):185-192