מפגשים
             מרכז לרפואה משלבת
 

 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



מונה:

שיתוף
FacebookTwitter

דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> נושאים בבריאות האישה >> הריון ולידה >> תזונה בהריון
 

תזונה ובריאות לפני ההריון

חומצה פולית - מומלץ לנשים לפני ההריון לצרוך חומצה פולית במינון של 400 מק"ג ביום, דרך מזונות מועשרים בחומצה פולית או באמצעות תוסף חומצה פולית בכדורים. רמה נאותה של חומצה פולית נדרשת על-מנת למנוע פגמים ביילוד.

ברזל – מאחר וקשה לתקן אנמיה של חסר ברזל הקיימת כבר בתחילת ההריון, מומלץ לנשים בגיל הפוריות לצרוך מזונות עשירים בברזל (מסוג Heme) או מזונות מועשרים בברזל בתוספת מרכיבים, כמו ויטמין C, אשר מגבירים את ספיגת הברזל.

פעילות גופנית – מומלץ לבצע לפחות 30 דקות של פעילות גופנית מתונה ביום, במשך רוב ימות השבוע. המלצה זו מתאימה למניעת תחלואה כרונית ולשיפור הבריאות הכללית. על-מנת לרדת במשקל נדרשת פעילות גופנית אינטנסיבית וממושכת יותר.


מזון ופעילות גופנית בהריון

אנרגיה - תצרוכת האנרגיה בטרימסטר הראשון להיריון אינה שונה מזו של נשים שאינן בהיריון. בטרימסטר השני עולה התצרוכת בכ-340 קק"ל ליום, ובטרימסטר השלישי בכ-450 קק"ל ליום. עלייה במשקל כמומלץ בהיריון הינה סימן לאספקת אנרגיה בכמות המתאימה. רוב הנשים בהיריון זקוקות ל-2200 עד 2900 קק"ל ליום, ובממוצע 2800 קק"ל ליום. בתקופת ההנקה נדרשת תוספת של כ-500 קק"ל ליום.

באופן כללי, יש להתאים את התזונה בהיריון לגיל האישה, רמת הפעילות, השלב בהיריון, העלייה במשקל בהיריון ולעתים גם לגורמים נוספים. מומלץ לשמור על תזונה מאוזנת, מאחר ותזונה בלתי מאוזנת, בעיקר מבחינת פחמימות וחלבונים, עלולה להעלות את הסיכון למשקל לידה נמוך וכן להשפעות ארוכות טווח על לחץ-הדם. מומלץ להפחית צריכת משקאות קלים ממותקים, ולצרוך מוצרי חלב, מיצי פירות או מזונות אחרים אשר עשירים ו/או מועשרים בסידן, ויטמין D ומגנזיום.

בנוסף לתזונה מאוזנת מומלץ לשתות 8-10 כוסות של נוזלים ביום, את חלקן ניתן לקבל דרך מזונות כמו פירות, ירקות, מיצים וחלב. צריכה מרובה של פירות, ירקות ודגנים מלאים מגדילה את כמות הסיבים במזון ועשויה לסייע בהפחתת עצירות, שהיא תלונה נפוצה בהיריון.

פעילות גופנית - פעילות גופנית במהלך ההיריון עשויה להפחית ב-50% את הסיכון לסוכרת של ההיריון וב-40% את הסיכון לקדם-רעלת היריון. מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה במשך 30 דקות ומעלה ברוב או כל ימי השבוע. יש להתאים את סוג הפעילות הגופנית למצב בריאותה של האישה, ולהימנע מפעילויות כמו צלילה, או פעילויות אחרות אשר יש בהן סיכון גבוה לנפילה או פגיעה בבטן.


ויטמינים ותוספי מזון אחרים

חומצה פולית - נשים בהיריון צריכות לצרוך 400-600 מק"ג חומצה פולית ביום, בצורה של תוסף מזון או באמצעות מזונות מועשרים, וזאת בנוסף לחומצה הפולית המתקבלת מתזונה מאוזנת ומגוונת. צריכה מספקת של חומצה פולית, עוד קודם לתחילת ההיריון ועד שבוע 6 להיריון עשויה להפחית את הסיכון לפגמים בתעלה העצבית של העובר; צריכה של חומצה פולית בהמשך ההיריון עשויה להפחית את הסיכון לפגמים נוספים.  לנשים עם פגמים בתעלה העצבית בהריונות קודמים וכן לנשים עם סוכרת או אלו המטופלות בתרופות אנטי-אפילפטיות מומלץ לצרוך חומצה פולית במינון גבוה יותר (1-4 מ"ג ליום).

ברזל - בצפון אמריקה ההמלצות כיום הן ליטול תוסף ברזל במינון 27 מ"ג ליום במהלך ההיריון. נשים הסובלות מאנמיה של חסר ברזל זקוקות לתוסף ברזל במינון גבוה יותר, של 60 מ"ג ליום. גורמים אחרים, וכן כוח המשימה הישראלי בנושא קידום בריאות ורפואה מונעת, ממליצים ליטול תוסף ברזל החל מהטרימסטר השני להריון (חודש 4). אנמיה של חסר ברזל עלולה להעלות את הסיכון למשקל לידה נמוך, לידה מוקדמת ותמותת עובר בסמוך ללידה, ואף לפגוע בקשר שבין האם ליילוד. עם זאת, נטילת ברזל עלולה לגרום לצואה שחורה ולעצירות, וחשוב לזכור שגם עודף ברזל אינו מומלץ, ועלול לגרום ליתר לחץ-דם בהיריון.

ויטמין D - ויטמין D מתקבל בעיקר ממזונות מועשרים ומחשיפה לשמש. רמת הויטמין D נמוכה במיוחד בחודשי החורף, באזורים צפוניים ואצל נשים כהות עור. רמת ויטמין D נמוכה עלולה לגרום להפרעה בהתפתחות העצמות אצל העובר. המלצת איגוד התזונאים האמריקאי לנשים בהיריון היא לצרוך תוסף ויטמין D במינון 200 יחידות ליום. מנגד, המלצות כוח המשימה הישראלי הן לצרוך 400-1000 יחידות ליום (תלוי בגיל). מאחר וייתכן ובמהלך ההיריון תצרוכת הויטמין D עולה, נראה כי ההמלצה של 200 יחידות ליום זו אינה מספיקה, ויש לצרוך 800-1200 יחידות ליום. נראה כי נשים עם חסר ויטמין D צריכות ליטול תוסף ויטמין D במינון גבוה אף יותר לפחות עד השלמת החסר. 

סידן - ההמלצה הכללית היא לצורך 1200 מ"ג סידן ליום, אם אפשר דרך המזון. מזונות עשירים בסידן הם מוצרי חלב, שומשום, סרדינים ועוד. מומלץ כי נשים עם אי-סבילות ללקטוז יטלו תוסף סידן במינון 1000-1200 מ"ג ליום. בחודשים האחרונים של ההיריון, וכן בתקופת ההנקה, מומלץ להגדיל את צריכת הסידן ל-1500 מ"ג ליום.

מולטי-ויטמינים ומינרלים - אין המלצה גורפת על נטילת מולטי-ויטמינים ומינרלים במהלך ההיריון. תוספים אלו מומלצים בעיקר במקרים ספציפיים, בהם יש חשש לחסר תזונתי, כמו אצל נשים הסובלות מאנמיה של חסר ברזל, נשים עם תזונה מצומצמת או צמחונית אדוקה, נשים עם היריון מרובה-עוברים, נשים עם HIV ונשים אשר מעשנות, שותות אלכוהול או משתמשות בחומרים ממכרים אחרים במהלך ההיריון. תוסף של ויטמין B12 מומלץ במיוחד לנשים המתבססות על תזונה טבעונית או צמחונית, הן בזמן ההיריון והן בזמן ההנקה, על-מנת למנוע עיכוב התפתחותי של העובר או היילוד.


הרגלים וחומרים אחרים

אלכוהול - שתיית אלכוהול במהלך ההיריון עלולה לגרום לפגמים עצביים והתפתחותיים קשים אצל העובר. גם שתייה מתונה עלולה לגרום להפרעות התפתחותיות והתנהגותיות. הסיכון של צריכת אלכוהול גבוה יותר אצל נשים מבוגרות וכאלו הנוהגות לשתות לשוכרה (Binge).

קפאין - צריכת קפאין בכמות גדולה אינה כרוכה בסיכון מוגבר לפגמים בעובר, אך עלולה לגרום לקושי להרות, להפלות ולמשקל לידה נמוך. מומלץ להימנע מצריכה של יותר מ-300 מ"ג קפאין ליום. כמות הקפאין בקפה (brewed) בנפח של כ-480 מ"ל היא 143-259 מ"ג. כמות הקפאין במשקאות קלים מוגזים בנפח של כ-360 מ"ל היא 18-48 מ"ג, אך במשקאות אנרגיה הכמות גדולה יותר ועומדת על 33-75 מ"ג לנפח של כ-250 מ"ל.

תכשירים טבעיים - רצוי להימנע מנטילת תכשירים שלא הוכחו כבטוחים לשימוש במהלך ההיריון. חשוב לדעת, שבטיחותם של רבים מהתכשירים הטבעיים לא נבדקה כלל, ובפרט לא לגבי שימוש בזמן ההיריון.

ממתיקים מלאכותיים - מומלץ על שימוש מתון בממתיקים, כמו אספרטם, סכרין, סוכרלוז ואחרים שנבדקו ונמצאו בטוחים.

 

מניעת תחלואה שמקורה במזון

נשים בהיריון והעוברים שהן נושאות מצויים בסיכון מוגבר ללקות בזיהומים שמקורם במזון, בעיקר זיהומי ליסטריה, סלמונלה וטוקסופלזמה. המלצות התזונה להימנעות מזיהומים שמקורם במזון הן:

·         מזונות - יש להימנע מצריכת חלב או מוצרי חלב לא מפוסטר, ביצים לא מבושלות או מזונות המכילים או עלולים להכיל ביצים לא מבושלות או מקולקלות (כמו סלטי מעדניה), מוצרי בשר לא מבושל, מיצים שלא עברו פסטור, נבטים טריים, מוצרי דגים וים נאים או לא מבושלים היטב.

·         חימום - יש לצרוך מוצרים שמקורם מהחי רק לאחר שחוממו עד דרגה של העלאת אדים באופן ממשי.

·         חתולים - יש להימנע מניקוי ארגזי חול של חתולים בידיים חשופות.

·         בעלי חיים - להימנע ממגע עם בעלי חיים בזמן הכנת אוכל, להימנע מקרבה של בעלי חיים לאוכל ולאזורי הכנת האוכל.

·         דגים ומאכלי ים - להימנע מצריכה של בשר כריש, דג חרב, מקרל (king) ודג ה-Tilefish. אפשר לצרוך עד 350 גרם לשבוע של דגים ומאכלי ים דלים בכספית, כמו טונה בהירה, סלמון, זהבון (pollock) וחסילונים (shrimps). יש לצרוך עד 180 גרם לשבוע של דגים המכילים כמות גדולה יותר של כספית, כמו טונה לבנה, או דגים שלא ברור לגבי תכולת הכספית שלהם.

 



המידע בסקירה זו מתבסס על המקורות הבאים:
  
המלצות כוח המשימה הישראלי בנושא: קידום בריאות ורפואה מונעת, מהדורה 2008


 Decherney AH, et al., Current Diagnosis & Treatment - Obstetrics & Gynecology, 10th Ed, McGraw-Hill

Position of the American Dietetic Association: Nutrition and Lifestyle for Healthy Pregnancy Outcome, J Am Diet Assoc, 2008, 108: 553-561

 

 


 

כל הזכויות על כל התכנים באתר שמורות לקליניקת 'מפגשים'. אין להעתיק או לעשות כל שימוש בתכנים המצויים באתר מבלי לקבל אישור מראש!

Add to Favorites  |  Make Us Your Home Page  |  Site Map  |  Contact Us [Top]
לייבסיטי - בניית אתרים