מהו קוליק תינוקות?

קוליק תינוקות הוא תופעה שמוגדרת כ"בכי במשך 3 שעות ביום, לפחות 3 ימים בשבוע, במשך 3 שבועות לפחות". התופעה יכולה להתחיל החל מהימים הראשונים לאחר הלידה ועד גיל 4-5 חודשים. התופעה מתאפיינת בבכי רב ורם, בעיקר בשעות הערב. לעתים הבכי מלווה בהאדמה של הפנים, הרמה של הרגליים ויציאת/מעבר גזים.

דיקור מינימלי לטיפול בקוליק תינוקות

Reinthal M, et al. Effects of Minimal Acupuncture in Children With Infantile Colic - a Prospective, Quasi-randomised Single Blind Controlled Trial, Acupunct Med 2008, 26(3): 171-182

קוליק גורם לבכי ב-10-30% מהתינוקות, ומהווה אחד מהגורמים העיקריים לפנייה של ההורים לטיפול רפואי. הטיפולים לרוב יעילים רק באופן חלקי, וחלקם גורם לתופעות לוואי.

מחקר זה, שנערך בשוודיה, ביקש לבחון את ההשפעה של דיקור מינימלי על בכי של תינוקות אשר מאובחן כקוליק.

שיטה - במחקר נכללו 40 תינוקות (חציון הגיל - 6 שבועות), אשר סבלו מבכי לא-מוסבר, אשר לא הגיב לטיפול קונבנציונלי (טיפות סימתיקון). התינוקות חולקו באופן מעין-אקראי לקבוצת טיפול (דיקור מינימלי) ולקבוצת ביקורת. ההורים לא נכחו בטיפול עצמו, ובכל התינוקות הונחו אגדים מידבקים (פלסטרים) על נקודות הדיקור, כך שההורים לא יכלו לדעת באיזו קבוצה נכלל תינוקם. התינוקות הגיעו ל-4 מפגשים, בתדירות של 2 מפגשים בשבוע. בקבוצת הטיפול בוצע דיקור מינימלי בנקודה אחת (LI-4) למשך כ-20 שניות, בשתי הידיים.

מדדי תוצאה - ההורים התבקשו למלא שאלונים בו פירטו את עוצמת, תדירות ומשך הבכי, וכן התנהגויות הקשורות לכאב (הבעות פנים, בכי, אי-שקט מוטורי) במהלך היום, לפני ואחרי הטיפול.

תוצאות - דיקור מינימלי גרם להפחתה משמעותית בעוצמת הבכי. כך, למשל, בין השעות 6 בבוקר ל-12 בצהריים, עוצמת הבכי (חציון) פחתה מ-6 ל-2 (p=0.002) בקבוצת הטיפול, בעוד שבקבוצת הביקורת העוצמה נותרה ללא שינוי משמעותי (6 לפני הטיפול ו-5 לאחריו). ההבדל בין הקבוצות היה משמעותי (p=0.016), גם בשעות אחה"צ (1200-1800) והערב (1800-2400). גם התנהגויות הקשורות לכאב, כמו הבעות פנים, פחתו באופן משמעותי בקבוצת הטיפול, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.027). ההורים בקבוצת הטיפול דירגו את הטיפול בדיקור מינימלי כיעיל יותר בהפחתת התסמינים בהשוואה להורים בקבוצת הביקורת (p<0.001).

מסקנות - 4 טיפולים בדיקור מינימלי עשויים להקל על בכי והתנהגות הקשורה לכאבים, ללא תופעות לוואי משמעותיות.