רפואה סינית ודלקת עור אטופית (Atopic Dermatitis)

דלקת עור אטופית, או אקזמה, היא מחלת עור דלקתית כרונית שכיחה, המופיעה לרוב בגיל הילדות. המחלה מתאפיינת בגרד, אודם מקומי, פגיעה בשלמות ומבנה העור ולעתים אף זיהומים. צמחי מרפא ברפואה הסינית משמשים מזה שנים לטיפול בדלקת-עור אטופית. כבר בשנת 2005 התפרסמה סקירה של מחקרים שנערכו בנושא, אשר הראתה כי טיפול בצמחי מרפא לפי הרפואה הסינית מסייע בהפחתת האדמומיות והפגיעה בעור ומשפר את איכות השינה, ואינו כרוך בתופעות לוואי משמעותיות.

בשנים שלאחר מכן פורסמו מספר מאמרים שהדגימו אף הם את היעילות של הרפואה הסינית בטיפול בדלקת-עור אטופית:

צמחי מרפא

מקור:
Hon KLE, et al., Efficacy and Tolerability of a Chinese Herbal Medicine Concoction for Treatment of Atopic Dermatitis: a Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study, Brit J Dermatol, 2007, 157: 357-363

מחקר שפורסם בשנת 2007, שנערך באופן אקראי, מבוקר וכפול-סמיות, ביקש לבחון את היעילות והבטיחות של פורמולת צמחי מרפא סיניים בטיפול בילדים הסובלים מדלקת-עור אטופית בינונית-קשה. במחקר נכללו 85 ילדים, אשר טופלו במשך 12 שבועות בפורמולת הצמחים או בתכשיר ללא חומר פעיל (אינבו, פלסבו). פורמולת הצמחים כללה 5 מרכיבים - Jinyinhua, Bohe, Danpi, Cangzhu ו-Huangbai. החוקרים בחנו את יעילות הטיפול על-פי מספר מדדי הערכה מקובלים  (SCORAD, CDLQI), וכן דירוג של נזלת אלרגית, והשימוש במשחות סטרואידליות ובתרופות אנטי-היסטמיניות, לפני הטיפול, ולאחר מכן במהלכו (שבועות 4, 8 ו-12) ולאחריו (16 שבועות). החוקרים מצאו, כי הטיפול בצמחי מרפא שיפר משמעותית את מדד איכות החיים הקשור לבריאות העור (CDLQI), והפחית משמעותית את מספר ההתעטשויות ואת השימוש במשחות סטרואידליות. שאר המדדים לא היו שונים באופן משמעותי בהשוואה לטיפול הלא-פעיל. עוד מצאו החוקרים, כי הטיפול בצמחי מרפא לא גרם לתופעות לוואי משמעותיות או לפגיעה בתפקוד הכבד או הכליות.

לסיכום -
 המחקר הראה כי השימוש בצמחי מרפא סיניים יעיל בשיפור איכות החיים של ילדים הסובלים מדלקת-עור אטופית בינונית עד קשה, וכן בהפחתה בשימוש במשחות סטרואידליות.

מקור:
Cheng HM, et al., The Efficacy and Safety of a Chinese Herbal Product (Xiao-Feng-San) for the Treatment of Refractory Atopic Dermatitis: a Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Trial, Int Arch Allergy Immunol, 2010, 155(2): 141-148

מחקר זה, שפורסם בסוף שנת 2010, נערך אף הוא באופן אקראי, מבוקר וכפול-סמיות, וביקש לבחון את היעילות והבטיחות של פורמולת צמחי מרפא סיניים (Xiao-Feng-San) בטיפול בדלקת-עור אטופית קשה, נרחבת ועיקשת. משתתפי המחקר טופלו במשך 8 שבועות, חלקם בפורמולת הצמחים וחלקם בתכשיר לא-פעיל (פלסבו), והחוקרים העריכו את השפעת הטיפול על חומרת הנגעים, האודם, הפגיעה בעור, הגרד ואיכות השינה. לאחר הטיפול מצאו החוקרים, כי פורמולת הצמחים הפחיתה באופן משמעותי את חומרת הנגעים (כ-80% לעומת כ-13% בקבוצת הטיפול הלא-פעיל), וכן את האודם, הפגיעה בעור, חומרת הגרד ואיכות השינה. משתתפי המחקר לא דיווחו על תופעות לוואי משמעותיות, אך חלקם דיווחו כי הפורמולה לא הייתה טעימה.

לסיכום - מחקר זה הראה כי צמחי מרפא סיניים עשויים להוות טיפול חלופי לדלקת-עור אטופית קשה, עיקשת ונרחבת.

צמחי מרפא ודיקור

מקור:
Salameh F, et al., The Effectiveness of Combined Chinese Herbal Medicine and Acupuncture in the Treatment of Atopic Dermatitis, J Alt Comp Med, 2008, 14(8): 1043-1048

מחקר זה, שנערך במרכז הרפואי ע"ש שיבא, בתל-השומר, בחן את היעילות של טיפול משולב בצמחי מרפא ודיקור בדלקת עור אטופית. במחקר נכללו 20 מטופלים, בגילאי 13-48 שנים, עם דלקת עור אטופית בדרגה קלה עד קשה. המשתתפים טופלו במשך 12 שבועות בדיקור (2 טיפולים בשבוע) ובצמחי מרפא (3 פעמים ביום).

לאחר 12 שבועות של טיפול, מצאו החוקרים כי בהשוואה לתחילת המחקר ניכר שיפור במדד הדלקת (EASI) אצל כל המשתתפים, וכמעט 80% מהם נהנו משיפור באיכות החיים (מדד DLQI) ומירידה בחומרת הגרד. לא נצפו תופעות לוואי משמעותיות.

לסיכום - נראה כי השילוב של צמחי מרפא ודיקור יעיל בטיפול בדלקת עור אטופית.

מחקר זה, שנערך באופן אקראי, מבוקר וכפול-סמיות, ביקש לבחון את היעילות והבטיחות של פורמולת צמחי מרפא סיניים בטיפול בילדים הסובלים מדלקת-עור אטופית בינונית-קשה.

לסיכום - השימוש בצמחי מרפא סיניים יעיל בשיפור איכות החיים של ילדים הסובלים מדלקת-עור אטופית בינונית עד קשה, וכן בהפחתה בשימוש במשחות סטרואידליות.