דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> נושאים בבריאות האישה >> הריון ולידה >> בעיות בריאותיות בהריון >> יתר לחץ-דם בהריון >> קדם רעלת-הריון (Pre-eclampsia)

כללי
קדם רעלת-הריון (Pre-eclampsia) היא סיבוך המופיע ב-5-7% מההריונות. עד כה נהוג היה לאבחן קדם רעלת הריון על-פי שלושה מאפיינים קלאסיים: (1) יתר לחץ-דם (2) חלבון בשתן (3) בצקת. לאחרונה, יש הקוראים לבטל את הבצקות מרשימת הקריטריונים לאבחון, מאחר ובצקות הן תופעה נפוצה ביותר בהריונות תקינים.
קדם רעלת-הריון שכיחה יותר בנשים צעירות בהריון הראשון, וכן בנשים מעל גיל 35 לאחר מספר הריונות. גורמי סיכון נוספים לקדם רעלת הריון – מולה הידטידיפורמית, סוכרת, מחלה בבלוטת התריס, יתר לחץ-דם כרוני, מחלת כליה, מחלת קולאגן, תסמונת אנטי-פוספוליפיד (APLA) והופעה של קדם רעלת-הריון אצל קרובות משפחה מדרגה ראשונה (אמא, אחיות).
באופן נורמלי, יורד לחץ-הדם במחצית הראשונה של ההריון וחוזר לרמתו המקורית לקראת הלידה. בנשים הצפויות לפתח קדם רעלת-הריון לחץ-הדם אינו יורד בתחילת ההריון, או שיורד פחות מהצפוי.
בנוסף למאפיינים הקלאסיים, נשים עם קדם רעלת-הריון עלולות לסבול מהפרעות בשדה הראיה (סקוטומה), טשטוש ראיה או כאבים בבטן העליונה במרכז או מימין. בבדיקות מעבדה ניתן לראות עלייה בהמטוקריט, ב-LDH, באנזימי הכבד ובחומצה האורית (uric acid), וכן ירידה בספירת הטסיות. במצבים קשים, בהם קדם רעלת-ההריון מסתבכת בקרע של השלייה (abruption) או אי-ספיקה רב-מערכתית ניתן לראות גם התארכות של זמני הקרישה.
גורמים
הסיבה לקדם רעלת הריון אינה ידועה. עם זאת, רבים מהממצאים מצביעים על מעורבות משמעותית של פגיעה בדפנות כלי הדם אצל האשה ההרה. פגיעה שכזו עלולה לגרום להפחתה בהפרשה של חומרים מרחיבי כלי דם, ועלייה בהפרשה של חומרים מכווצי כלי דם. כתוצאה משינוי זה במאזן החומרים יש עלייה בלחץ הדם. לחץ הדם הגבוה, בשילוב עם הפגיעה בכלי הדם, גורם לבריחת נוזלים ממחזור הדם אל הרקמות, תהליך שעלול לבוא לידי ביטוי בבצקות נראות לעין בכל הגוף, וגם לבצקות באיברים פנימיים. בצקת במוח עלולה להוביל לפרכוסים ודימומים מוחיים. בצקת בכבד עלולה לגרום לדימומים ונזק ברקמת הכבד. בצקת ריאות יכולה לבוא לידי ביטוי בקוצר נשימה קשה. בצקת ברשתיות עלולה לגרום להפרעות ראייה, היפרדות רשתית ואף עיוורון. נזק שנגרם לכלי הדם בכליות גורם להפרשה מוגברת של חלבון בשתן. הנזק לכלי הדם עלול להפעיל שרשרת אירועים שמובילה לכשל רב-מערכתי.
המנגנון שגורם לנזק לכלי-הדם אינו ברור. לפי תיאוריה אחת, ירידה באספקת החמצן לשלייה גורמת להפריש לזרם הדם של האשה ההרה חומר אשר פוגע בדפנות כלי הדם או גורם לשינוי בתפקודם. הירידה באספקת החמצן לשלייה יכולה להיגרם כתוצאה ממגוון מצבים, כגון יתר לחץ-דם כרוני, מחלת כליה, מחלת קולאגן, הריון מרובה-עוברים, סוכרת והפרעה בחדירת השלייה לרחם והתפתחות כלי הדם בשלייה.
הטיפול
מבחינת ההרה, למעט במקרים חריגים, הטיפול היעיל ביותר לקדם רעלת-הריון הוא לידה מיידית. הלידה המועדפת היא לידה טבעית. עם זאת, לידה מיידית אינה משרתת תמיד את טובת העובר. ההחלטה על לידה מיידית או השגחה ומתן סטרואידים להאצת התפתחות הריאות בעובר, תלויה בחומרת המחלה, השלב ההתפתחותי של העובר, מצב האם והעובר ומצב צוואר הרחם.
לצורך הטיפול, נהוג להגדיר קדם רעלת-הריון כקלה או קשה. קדם רעלת הריון קלה מוגדרת במצבים של לח"ד נמוך מ-160/110, רמת חלבון בשתן נמוכה מ-5 גרם ליום, ללא תסמינים. קדם רעלת הריון קשה מוגדרת במצבים של לח"ד גבוה מ-160 סיסטולי או 110 דיאסטולי, רמת חלבון בשתן שווה ל- או גבוהה מ-5 גרם ליום, כמות שתן נמוכה מ-500 מ"ל ליום, או במקרים בהם מופיעים תסמינים בולטים כמו הפרעות בראייה או ביטויים אחרים להפרעה מוחית, בצקת ריאות או כיחלון, כאב ברום הבטן או בבטן ימנית עליונה, הפרעה בתפקודי הכבד, רמת טסיות דם נמוכה והפרעה בהתפתחות העובר.
קדם רעלת הריון קלה – הטיפול בנשים בהריון בשבוע 40 ומעלה עם קדם רעלת-הריון קלה הוא לידה. בשבועות 37-40 להריון יש צורך לעתים בהכנה של צוואר הרחם ובזירוז הלידה. בהריון מתחת ל-37 שבועות נהוג לעקוב אחר מצב האם כשהיא במנוחה, לתת סטרואידים להבשלת ריאות העובר ולעקוב אחר מצב העובר בעזרת סונר ולעתים גם בבדיקת מי-שפיר.
קדם רעלת הריון קשה – מצב זה מחייב אשפוז. במקרים בהם מדובר בהריון בשבוע 34 ואילך, יש עדות להבשלה ריאתית של העובר, או כשיש עדות להידרדרות במצב ההרה או העובר, הטיפול הוא לידה מיידית. ניתן להוריד עלייה בלחץ-הדם באמצעות תרופות, אך חשוב להיזהר לא להפחית את לחץ-הדם יותר מדי, כדי לא לפגוע בעובר. כאשר מדובר בהריון לפני שבוע 34 יש מחלוקת לגבי הטיפול. יש הממליצים להוציא את העובר מבלי להתייחס למצב בבשלות הריאתית שלו. אחרים ממליצים לעכב את הלידה לזמן מה, ולתת סטרואידים להבשלת ריאות העובר ומגנזיום למניעת פרכוסים. במקרים בהם יש מצוקה של העובר, יתר לחץ-דם בלתי-נשלט, פרכוסים, הפרעת קרישיות קשה (DIC), תסמונת HELLP, בצקת מוחית, בצקת ריאות או עדות לדימום מוחי או כבדי - אין לעכב את הוצאת העובר. חשוב לזכור שקודם לשבוע 24 הסיכוי להישרדות העובר ללא סיבוכים נמוך מאוד.
רעלת הריון (Eclampsia) - רעלת-הריון היא סיבוך המופיע ב-1-3 מתוך 1000 מקרים של קדם רעלת-הריון. ההפרעה מתאפיינת בהתקפי פרכוסים (טוניים קלוניים), אשר לרוב חולפים תוך 1-2 דקות. במקביל לפרכוס ניתן לראות ירידה בדופק העובר, אשר חולפת עם תום הפרכוס. הטיפול המניעתי לתופעה הוא מגנזיום-סולפט. טיפול בואליום תוך-ורידי ניתן במקרים של פרכוס שאינו חולף.
תסמונת HELLP – תסמונת זו היא צורה של קדם רעלת-הריון אשר מתאפיינת בהמוליזה (הרס תאי-דם אדומים), עלייה באנזימי כבד וירידה בספירת הטסיות. התסמונת מופיעה ב-10% מהמקרים של קדם רעלת-הריון ובכ-50% מהמקרים של רעלת הריון. התסמינים השכיחים הם כאבים בבטן ימנית עליונה, בחילה, הקאה ותחושת מחלה כללית. העלייה בלחץ-הדם ורמת החלבון בשתן שונות מאישה לאישה. הסימן הבולט של התסמונת בבדיקות מעבדה הוא עלייה ברמת ה-LDH כתוצאה מהרס כדוריות דם אדומות. הטיפול בתסמונת דומה לטיפול בקדם רעלת-הריון קשה. טיפול בסטרואידים עשוי להאיץ את השיפור במצב האם לאחר הלידה.
מניעת קדם רעלת-הריון – חלק מהמחקרים שבדקו טיפול באספירין במינון נמוך לנשים בסיכון גבוה לקדם רעלת הריון מצאו תועלת בטיפול.

** המידע מבוסס על: Decherney AH, et al. Current Diagnosis & Treatment - Obstetrics & Gynecology, 10th Ed. McGraw-Hill