דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> הבטיחות של דיקור >> עוד על הבטיחות של דיקור - מחקר פרוספקטיבי שכלל 229,230 מטופלים

Witt CM, et al., Safety of Acupuncture: Results of a Prospective Observational Study with 229,230 Patients and Introduction of a Medical Information and Consent Form, Forschende Komplementarmedizin, 2009, 16: 91-97

תמצית

מחקר זה שפורסם בגרמניה בשנת 2009 בדק את הבטיחות של הטיפול בדיקור. המחקר כלל קבוצה ענקית של כ-230,000 נבדקים, אשר טופלו בממוצע ב-10 טיפולי דיקור. החוקרים מצאו כי פחות מ-10% מהנבדקים סבלו מתופעות לוואי כלשהן. תופעת הלוואי השכיחה ביותר הייתה דימום קל מקומי או שטף-דם. תופעות לוואי שכיחות נוספות היו כאב מקומי, סחרחורת ובחילה. סיבוכים משמעותיים היו נדירים ביותר. לא נצפה אף מקרה מוות ואף מקרה בו נגרם נזק בלתי-הפיך כתוצאה מהדיקור.

סקירת המאמר בפירוט

הקדמה – בשנים האחרונות הדיקור הפך נפוץ מאוד. הדיקור משמש לטיפול במצבים בהם הוכחה יעילותו באופן מחקרי, למשל, מצבי כאב כמו דלקת ניוונית של הברך, וכן בבחילות והקאות לאחר-ניתוח, והן במצבים בהם טרם הוכחה יעילותו, כמו אסתמה והפסקת עישון. עד כה תוארו מקרים בהם הדיקור היה מלווה בסיבוכים קשים, כמו חזה-אויר, טמפונדה וזיהומים, אך יש הטוענים כי מרבית המקרים הללו התרחשו בגלל רשלנות או טיפול לא-מקצועי, וניתן היה למנוע אותם. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את תופעות הלוואי של דיקור ואת שכיחותן, על-מנת שניתן יהיה ליידע את המטופלים בעניין זה באופן מהימן.

שיטת המחקר – המחקר נערך בגרמניה, באופן תצפיתי ופרוספקטיבי, וכלל נתונים לגבי כל המטופלים שלא-באשפוז, בגיל 18 ומעלה, שטופלו בדיקור בשנים 2000-2004 במצבים הבאים: כאבי ברך או מפרק ירך הנובעים מדלקת ניוונית של המפרק, כאבי גב תחתון, כאבי צוואר וראש, נזלת אלרגית, אסתמה וכאבי וסת. הטיפולים ניתנו על-ידי רופאים שעברו קורסי הסמכה לטיפול בדיקור במשך 140 שעות לפחות. בתום כל טיפול התבקשו המטופלים למלא שאלון ותעד באופן חופשי כל בעיה אותה ייחסו לדיקור (תופעת לוואי), ובמידת הצורך גם את סוג הטיפול לא נזקקו לטיפול בבעיה. מטופלים שנזקקו לטיפול בבעיה אותה ייחסו לדיקור התבקשו למלא פרטים נוספים אודות אותה בעיה. תופעות הלוואי סווגו לפי קטגוריות שהוסכמו על-צוות מיוחד שכלל רופאים, מטפלים בדיקור, אפידמיולוגים ופסיכולוגים.

תוצאות המחקר

המטפלים - במחקר השתתפו 13,579 רופאים (גיל ממוצע 46, 61% גברים) המטפלים בדיקור. כל הרופאים הוסמכו בקורס של 140 שעות לפחות, ועבדו בדיקור במשך 6.9 שנים בממוצע. 14.5% מהם היו בעלי הסמכה של למעלה מ-350 שעות. כמחצית מהרופאים היו רופאים כלליים (48.3%), 18.8% אורתופדים, 10.4% פנימאים, 4.5% מרדימים, 4.4% גינקולוגים ו-13.6% מהתמחויות אחרות. בממוצע, הם טיפלו בכ-12% מהמטופלים שלהם באמצעות דיקור.

המטופלים - במחקר נכללו 229,230 מטופלים (גיל ממוצע 51, כ-65% נשים), אשר טופלו בממוצע בכ-10 טיפולי דיקור. נתוני המחקר מתבססים על כ-2.2 מיליון טיפולים.

תופעות הלוואי - בסך הכול, 19,726 מטופלים (8.6%) דיווחו על תופעת לוואי אחת לפחות. 4,963 מטופלים (2.2%) דיווחו על תופעות לוואי שהצריכו טיפול. בסך הכול דווח על 24,377 תופעות לוואי, הנפוצות בהן היו דימום קל או שטף-דם (6.1%), כאב (1.7%) ותסמינים וגטטיביים, כמו סחרחורת, בחילה, הזעה, עלייה או ירידה של לחץ-הדם, איבוד הכרה, דופק מהיר, קוצר נשימה ועוד (0.7%). דימום קל ושטפי-דם היו תופעת הלוואי הנפוצה ביותר (58% מכלל תופעות הלוואי). תופעות לוואי שהיו קשורות לרשלנות טיפולית, כמו מחט שבורה, מחט שנשכחה, חזה-אויר וכוויות עקב שימוש במוקסה, היוו 0.1% מסך כל תופעות הלוואי.

כ-40% מתופעות הלוואי התרחשו בזמן הטיפול, וכ-60% מהן לאחריו. שני מקרים של חזה-אויר תועדו, שניהם הופיעו כתוצאה ישירה מהדיקור ומיד לאחריו. מטופל אחד נזקק לטיפול רפואי באשפוז, והשני למעקב רפואי בלבד. פרק הזמן הארוך ביותר להימשכות תופעת לוואי היה 180 יום, במקרה של פגיעה בעצב בגפה התחתונה. לא נצפו מקרי מוות או פגיעה בלתי הפיכה כתוצאה מהטיפולים בדיקור.

דיון

ממצאי המחקר מצביעים על תופעות לוואי כתוצאה מדיקור ב-8.6% מהמטופלים. עם זאת, מרבית תופעות הלוואי היו תופעות לוואי קלות, כמו דימום קל, שטף-דם, כאב או תסמינים וגטטיביים. עדיין, גם סיבוכים משמעותיים התרחשו, כמו חזה-אויר או פגיעה בעצב, וראוי לציין זאת בפני מטופלים.

בזכות היקף המחקר ובזכות הסתמכותו על דיווח ישיר של המטופלים, התאפשר במחקר זה לזהות גם תופעות לוואי וסיבוכים נדירים ביותר, למזער תת-דיווח של תופעות לוואי ולצמצם הטיות בחירה (selection bias) בדיווח.

מנגד, למחקר זה מספר חסרונות. ראשית, לדיווח הישיר יש מספר חסרונות, כמו הסתמכות על זיכרון המטופל (recall bias), דיווח-יתר, ייחוס תופעות לוואי לדיקור כאשר מקורן בגורמים אחרים שהתרחשו במקביל, וקשר סיבתי כלל לא ברור בין הדיקור לתופעות. שנית, במחקר זה לא הייתה קבוצת ביקורת. שלישית, במחקר השתתפו רק מטופלים שטופלו במספר מצומצם של בעיות, ולא נכללו בו טיפולים נוספים כמו דיקור-אוזן ודיקור המשולב בגירוי חשמלי (אלקטרו-אקופונקטורה). רביעית, אוכלוסיית המטפלים שהשתתפו במחקר כללה אך ורק רופאים, ולא כללה מטפלים שאינם רופאים.

חלק ניכר מתופעות הלוואי הקשות של דיקור שהוזכר קודם לכן בספרות, כמו טמפונדה ופגיעה בחוט השדרה, לא התרחש במסגרת המחקר הנוכחי. חזה-אויר, סיבוך שעלול אף לסכן חיים, התרחש במחקר הנוכחי, כפי שגם במחקרים אחרים. זהו סיבוך נדיר, שעלול להיגרם בגלל המטפל, אך לעתים גם בגלל טעות של המטופל, כמו הזזה של השמיכה או המגבת ועקב כך דחיפה של המחט עמוק יותר לתוך בית-החזה. גם פגיעה בעצב היא סיבוך משמעותי שהתרחש במחקר, אך לא הייתה לה השפעה בלתי-הפיכה. זיהומים עוריים הם סיבוך אותו ניתן למנוע בקלות. עייפות וישנוניות הן תופעות לוואי שלא נצפו בשכיחות רבה במחקר הנוכחי, אך יכולה להיות להן השפעה משמעותית על יכולת הנהיגה לאחר הטיפול. על-מנת למנוע התעלפות או איבוד הכרה כתוצאה מדיקור יש להקדיש תשומת לב רבה כאשר מחדירים מחטים למטופלים עומדים או יושבים, וכן במצבים בהם מטופלים מתרוממים במהירות לאחר שטופלו בשכיבה.

לסיכום, תופעות הלוואי של דיקור לפי מחקר זה:

הגדרות - נפוצות – 1%-10%; לא נפוצות – 0.1%-1%; נדירות – 0.01%-0.1%; מאוד נדירות – פחות מ-0.01%.

תופעות לוואי נפוצות – דימום קל או שטף דם מקומי, בגלל פגיעה בכלי-דם קטן.

תופעות לוואי לא-נפוצות – דלקת מקומית, נפיחות, כאב בזמן הדיקור, כאב שרירים מקומי, הפרעות בתחושה או חולשת שרירים מקומית (בגלל גירוי או פגיעה בעצב), כאב ראש, עייפות, תופעות לוואי וגטטיביות כמו סחרחורת או בחילה. לעתים יש החמרה ראשונית בתסמינים.

תופעות לוואי נדירות – זיהום מקומי, אדמומיות, גרד, הזעה, ירידה או עלייה בלחץ-הדם, התעלפות, דופק מהיר, קוצר נשימה, הקאות, החמרה כללית במצב הבריאותי, כאבי שרירים בכל הגוף, הגבלה בטווח התנועה, בעיות במפרקים, תחושת קור, הפרעות במחזור החודשי, מצב רוח דכאוני, חרדה, הפרעות בשינה, אי-שקט או עצבנות, הפרעה בראיה, טנטון.

תופעות לוואי מאוד נדירות – פלפיטציות (תחושה של דפיקות הלב), עצירות, שלשול, כאב עוויתי בבטן, ירידה במשקל, זיהום מערכתי (סיסטמי), תחושת אופוריה, סיוטי לילה, ירידה בריכוז, ירידה ביציבות, הפרעה בדיבור, ירידה בהתמצאות, רעד, גירוי בעיניים. לעתים נדירות מאוד מחטים עלולות להישבר או להישכח בעודן על המטופל. לעתים נדירות מאוד מחט עלולה לחדור עמוק מדי לבית-החזה ולגרום לחזה-אויר. דווח בספרות הרפואית על מספר מקרים בהם נגרמה פגיעה בקרום הלב (טמפונדה) או במערכת העצבים המרכזית.

השימוש במוקסה עלול לגרום לכוויות.

חלק מתופעות הלוואי עלולות לפגוע ביכולת לנהוג.