דיקור לטיפול בנזלת אלרגית בילדים

Daniel K, et al. A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Trial of Acupuncture for the Treatment of Childhood Persistent Allergic Rhinitis, Pediatrics, 2004; 114(5):1242-1247

במחקר זה נבדק הטיפול באמצעות דיקור אמיתי, בהשוואה לדיקור דמה (sham), בילדים עם נזלת אלרגית עיקשת*. המדדים שנבדקו היו דירוג הנזלת היומי, ימים ללא נזלת, הקלה מיידית לאחר הדיקור על-פי סולם חזותי מספרי (VAS), שימוש יומיומי בתרופות להקלה על נזלת, ספירות האאוזינופילים בדם ובאף, רמת ה-IgE בדם, העדפות הטיפול של הילדים והוריהם ותופעות לוואי. במחקר השתתפו 72 ילדים שטופלו במרפאות החוץ של בית-חולים בהונג-קונג. הילדים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות הטיפול, וטופלו פעמיים בשבוע, במשך 8 שבועות. הן הילדים והן הרופאים שבדקו אותם במסגרת המחקר לא ידעו באיזה סוג דיקור הם מטופלים (כפל-סמיות). תוצאות – הילדים שטופלו בדיקור אמיתי דיווחו על פחות נזלת אלרגית ועל יותר ימים ללא נזלת, הן במהלך הטיפול, והן בתקופת המעקב שלאחריו, בהשוואה לילדים שטופלו בדיקור דמה. גם השיפור בתסמינים בפרק הזמן שלאחר הטיפול היה גדול יותר אצל הילדים שטופלו בדיקור אמיתי. לא היו הבדלים בין הקבוצות בשימוש בתרופות להקלה מנזלת, בספירות האאוזינופילים בדם ובאף וברמת ה-IgE. לא דווח על תופעות לוואי חמורות. תופעות הלוואי הנפוצות היו נימול, כאבי ראש וסחרחורת, ואלו חלפו מעצמן. לסיכום – דיקור אמיתי היה יעיל יותר מדיקור דמה בהפחתת התסמינים של נזלת אלרגית ובהגדלת מספר הימים ללא תסמינים, וכל זה ללא תופעות לוואי משמעותיות.

* עיקשת (persistent) – הופעת התסמינים יותר מ-4 ימים בשבוע, יותר מ-4 שבועות בשנה