דיקור-לייזר לכאבי ראש

מקור:
Gottschling S, et al., Laser Acupuncture in Children With Headache: a Double-blind, Randomized, Bicenter, Placebo-controlled Trial, Pain, 2008, 137: 405-412

במחקר אקראי, כפול-סמיות ומבוקר זה, שנערך בגרמניה, בדקו החוקרים את היעילות של דיקור-לייזר, טיפול במכשיר לייזר ייעודי בעל עוצמה נמוכה (30mW, 830nm) על נקודות דיקור על-פי עקרונות הרפואה הסינית המסורתית, בהפחתת כאבי ראש בילדים.

במחקר נכללו 43 ילדים, אשר סבלו מכאבי ראש מסוג מיגרנה (2-8 התקפים בחודש) או Tension (לפחות 8 ימים בחודש), במשך 12 חודשים לפחות. עוד קודם לתחילת המחקר, התבקשו הילדים לתעד את תדירות כאבי הראש, משך כאב הראש בכל התקף, עוצמת הכאב וסוגי התרופות לשיכוך כאבים בהן נעשה שימוש בכל פעם. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות שטופלו בעזרת מכשיר לייזר ייעודי, כאשר רק בקבוצה אחת המכשיר אכן פלט קרני-לייזר באופן פעיל. חשוב לציין, כי הילד, ההורים והמטפל לא יכלו לדעת האם הטיפול היה טיפול-פעיל או טיפול-דמה. הטיפול ניתן פעם בשבוע, במשך 4 שבועות, והמעקב אחר התסמינים נערך במשך 16 שבועות.

החוקרים מצאו, כי הטיפול הפעיל היה יעיל והפחית באופן משמעותי ומתמשך הן את תדירות כאבי הראש (הפחתה של 7 ימים בחודש, בהשוואה להפחתה של 1.2 ימים בקבוצת טיפול הדמה, שחלפה עם תום הטיפול), והן את עוצמת הכאב. בחישוב החודשי פחתה גם כמות השעות של כאבי הראש בקבוצת הטיפול הפעיל, אך משך ההתקפים לא פחת. בנוסף, משתתפי המחקר לא דיווחו על תופעות לוואי של הטיפול.

לסיכום - במחקר זה נמצא כי שימוש בלייזר נמוך-עוצמה על נקודות דיקור לפי הרפואה הסינית המסורתית יעיל בהפחתת כאבי ראש כרוניים בילדים.