דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> רפואה סינית ובריאות האישה >> רפואה סינית והפרעות במחזור החודשי >> כאבי מחזור

רפואת צמחים סינית וכאבי מחזור ראשוניים

Zhu X, et al. Chinese Herbal Medicine for Primary Dismenorrhoea, Cochrane Database of Systematic Reviews 2007, Issue 4.

הטיפול הקונבנציונלי בכאבי-מחזור ראשוניים נכשל ב-20-25% מהמקרים. אצל חלק מהנשים ישנן התוויות-נגד לטיפול, ובחלקן הוא גורם לתופעות לוואי קשות. רפואת צמחים סינית עשויה להיות חלופה מתאימה. מטרת סקירה זו לקבוע היעילות והבטיחות של רפואת צמחים סינית בטיפול בכאבי-מחזור ראשוניים, בהשוואה לפלסבו, לטיפולים אחרים ולהיעדר טיפול.

תוצאות – בסקירה נכללו 39 מחקרים אקראיים מבוקרים שכללו 3475 נשים. במספר מחקרים גודל המדגם היה קטן והאיכות המתודולוגית הייתה נמוכה. התוצאות ביחס להשוואה בין רפואת צמחים סינית לפלסבו לא היו ברורות, מאחר ולא ניתן היה לשלב בין נתוני שלושת המחקרים. בהשוואה לתרופות פרמקולוגיות, רפואת הצמחים הסינית גרמה להקלה משמעותית בכאב (14 מחקרים, RR=1.99), שיפור כללי בתסמינים (6 מחקרים, RR=2.17) והפחתה בשימוש בתרופות נוספות (2 מחקרים, RR=1.58). בהשוואה למוצרי-מדף נפוצים ברפואת הצמחים הסינית, מעקב של עד 3 חודשים הראה כי פורמולות שניתנו בהתאמה-אישית למטופלות גרמו להפחתה משמעותית בכאב (18 מחקרים, RR=2.06), שיפור כללי בתסמינים (14 מחקרים, RR=1.99) והפחתה בשימוש בתרופות נוספות (5 מחקרים, RR=1.58). רפואת צמחים סינית הייתה יעילה יותר בהפחתת כאב גם בהשוואה לדיקור (2 מחקרים, RR=1.75) וחימום מקומי (מחקר אחד, RR=2.08).

מסקנות – בסקירה זו נמצאו ראיות מבטיחות התומכות בשימוש ברפואת צמחים סינית כטיפול בכאבי-מחזור ראשוניים; עם זאת, הממצאים מוגבלים בגלל האיכות המתודולוגית הנמוכה של המחקרים שנכללו בסקירה.