Elden H, et al. Effects of acupuncture and stabilising exercises as adjunct to standard treatment in pregnant women with pelvic girdle pain: randomised single blind controlled trial, BMJ, 2005; 330: 761-766

מחקר אקראי, מבוקר וחד-סמיות זה, שנערך בשבדיה, כלל 386 נשים בהריון שסבלו מכאבי-אגן וחולקו ל-3 קבוצות טיפול: (1) טיפול סטנדרטי (2) טיפול סטנדרטי בתוספת דיקור סיני (3) טיפול סטנדרטי בתוספת תרגילי ייצוב אגן. הטיפול הסטנדרטי ניתן על-ידי פיזיותרפיסטים וכלל מידע אודות אנטומיית ומצב הגב והאגן, המלצות לגבי ביצוע פעולות יומיומיות ומנוחה מספקת, חגורת אגן וחוברת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן והישבן, לביצוע בבית. משתתפות המחקר טופלו במשך 6 שבועות, תיעדו את חומרת התסמינים ביומן יומי ונבדקו שבוע לאחר תום המחקר על-ידי בודק בלתי-תלוי שלא נחשף לסוג הטיפול שקיבלו.

תוצאות – הנשים שטופלו בנוסף לטיפול הסטנדרטי גם בדיקור או בתרגילי ייצוב אגן סבלו פחות מכאבי אגן בהשוואה לאלו שטופלו בטיפול הסטנדרטי בלבד. ההפחתה בכאב הייתה משמעותית סטטיסטית, הן בשעות הבוקר והן בשעות הערב. בהשוואה לקבוצת תרגילי הייצוב ההפחתה בכאב הייתה גדולה יותר באופן משמעותי בקבוצה שטופלה בדיקור, בשעות הערב. גם על-פי הבודק הבלתי-תלוי, הפחתת הכאב הייתה גדולה יותר בקבוצה שטופלה בדיקור.

סיכום – הוספת דיקור ותרגילי ייצוב אגן לטיפול הסטנדרטי בנשים הסובלות מכאבי אגן במהלך ההריון מגבירה את יעילות הטיפול. במחקר זה נמצא הדיקור יעיל יותר מתרגילי הייצוב.