דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> נושאים בבריאות האישה >> גיל המעבר >> טיפול הורמונלי חלופי (HRT)

כל זמן שהשחלות מתפקדות ויש דימום וסתי אין צורך בטיפול באסטרוגן. בנשים טרם הפסקת המחזור אשר סובלות מגלי חום ניתן לטפל באמצעות גלולות למניעת הריון, כל עוד אין מניעה אחרת לכך.
התוויות לטיפול באסטרוגן
עד כה, הטיפול באסטרוגן הוכח כיעיל במניעת אוסטאופורוזיס, הפחתה של תסמינים וזו-מוטוריים (גלי חום) והפחתה של האטרופיה בנרתיק ובפות. אסטרוגן יכול להועיל במצבים נוספים, אך תועלת זו טרם הוכחה מדעית.
הסיכונים שבטיפול באסטרוגן
סרטן רירית-הרחם – הגירוי של רירית הרחם על-ידי אסטרוגן, ללא פעולת האיזון של פרוגסטרון, עלול לגרום  לשגשוג-יתר ולבסוף לגידולים של רירית הרחם. לכן, מומלץ להוסיף פרוגסטרון לטיפול באסטרוגן כדי להפחית את הסיכון לשגשוג-יתר או לגידולים ממאירים.
סרטן שד - הופעת הוסת בגיל מוקדם והפסקת הוסת בגיל מאוחר הם גורמי סיכון ידועים לסרטן השד. פעילות השחלות היא מרכיב חשוב בסיכון זה. מחקרים אחרונים מראים כי: (א) השימוש באסטרוגן אינו מגביר את הסיכון הכולל לסרטן שד (ב) שימוש ממושך (4-10 שנים) מעלה מעט את הסיכון לסרטן שד (ג) שילוב פרוגסטין אינו מפחית את הסיכון וייתכן אף מעלה אותו (ד) הסיכון אינו מושפע מהיסטוריה משפחתית של סרטן שד או ממחלת שד שאינה ממאירה.
קרישיות-יתר - אסטרוגן גורם לקרישיות-יתר. השימוש בגלולות למניעת הריון ובאסטרוגן כטיפול הורמונלי חליפי מעלה את הסיכון לקרישים ותסחיפים בכלי הדם הורידיים.
שבץ מוחי - במחקרים שבוצעו לאחרונה נמצא כי טיפול הורמונלי חליפי מעלה את הסיכון לשבץ.
דימומים רחמיים – הטיפול באסטרוגן ופרוגסטין גורם במרבית המקרים לדימומים מהנרתיק. הדימומים נפוצים בעיקר בתחילת הטיפול, ויכולים להופיע במהלך ההפסקות המתוכננות או בזמן הטיפול. בנשים המטופלות בשילוב של אסטרוגן ופרוגסטין, וסובלות מדימומים ממושכים או כבדים, נדרש בירור על-ידי דגימה של רירית הרחם. השכיחות של שגשוג-יתר של רירית הרחם בנשים המטופלות באסטרוגן בלבד יכולה להגיע ל-25% תוך 12 חודשי טיפול בלבד. שגשוג-יתר יכול להופיע גם ללא דימומים כלל. לכן, בכל הנשים המטופלות באסטרוגן בלבד נדרשת דגימה של רירית הרחם טרם תחילת הטיפול, ולאחר מכן מדי שנה.
מחלת כיס מרה – טיפול הורמונלי חליפי באסטרוגן קשור לעלייה בשכיחות מחלה בכיס-המרה. האסטרוגן גורם לעלייה בכמות הכולסטרול המצטבר בנוזל המרה ולשינוי בתכולת מלחי המרה. השפעות אלו עלולות לגרום להיווצרות אבני מרה.
מטבוליזם של שומנים – אסטרוגן מפחית את רמת הכולסטרול מסוג LDL ומעלה את רמת הכולסטרול מסוג HDL ורמת הטריגליצרידים. במקרים נדירים, בהם יש הפרעה תורשתית במאזן השומנים, טיפול באסטרוגן עלול להעלות את רמת הטריגליצרידים באופן משמעותי וכך לגרום לדלקת של הלבלב וסיבוכים נוספים.
תופעות לוואי נוספות – טיפול באסטרוגן עלול לגרום לדימומים מהרחם, בצקות, כאבים בשדיים, הגדלה של השדיים, נפיחות של הבטן, אי-שקט (כמו לפני וסת), כאבי ראש, הפרשת ריר מוגברת מצוואר הרחם. תופעות אלו קשורות, לעתים, למינון האסטרוגן וניתן לטפל בהן על-ידי הפחתה במינון, החלפה של התכשיר או הפסקת הטיפול.
התוויות-נגד לטיפול באסטרוגן
(1) דימום לא-תקין מהנרתיק טרם בירור (2) חשד, אבחנה ודאית או היסטוריה של סרטן שד (3) חשד או אבחנה של גידול תלוי-אסטרוגן (4) היסטוריה או אבחנה פעילה של פקקת-ורידים עמוקה (DVT) או תסחיף ריאתי (PE) (5) מחלת קרישים ותסחיפים של העורקים (אוטם בשריר הלב, שבץ מוחי) (6) מחלה או הפרעה בתפקוד הכבד.
לרוב ניתן להיעזר בתכשירי אסטרוגן מקומיים לנרתיק גם בחולות שסבלו או סובלות מסרטן השד או רירית הרחם. לאסטרוגן עלולה להיות השפעה לא רצויה על חולות הסובלות מהתקפים אפילפטיים, יתר לחץ-דם, מחלה פיברוציסטית של השד, שרירנים ברחם, מחלת קולאגן, היפר-ליפידמיה משפחתית, סוכרת, מיגרנות, דלקת כרונית של הורידים ומחלת כיס-מרה.
קווים מנחים לטיפול
טיפול הורמונלי חליפי צריך להיות מותאם לכל מטופלת באופן אישי. ישנם תכשירים רבים של אסטרוגן, חלקם בשילוב עם פרוגסטרון. הטיפול באסטרוגן ניתן כיום להקלה על תסמיני גיל המעבר (כולל גלי חום ואטרופיה של הנרתיק) ולמניעה של אוסטאופורוזיס. כאשר התסמינים קלים, מומלץ שלא להשתמש בטיפול הורמונלי חליפי. כאשר מדובר בתסמינים בינוניים עד קשים, ניתן להיעזר בטיפול הורמונלי חליפי, אך רצוי לפרק זמן קצר ככל האפשר.

** המידע מתבסס על: Decherney AH, et al. Current Diagnosis & Treatment - Obstetrics & Gynecology, 10th Ed. McGraw-Hill