מפגשים
             מרכז לרפואה משלבת
 

 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



מונה:

שיתוף
FacebookTwitter

 

אי-ספיקת לב

במחקר שבדק את התועלת של תרגול טאי-צ'י לחולים עם אי-ספיקת לב, נכללו 30 חולים בגיל הממוצע של 64, עם מקטע פליטה (Ejection Fraction) של 40% ומטה. מחצית מהמשתתפים קיבלו טיפול רגיל, שכלל תרופות, ייעוץ תזונתי והדרכה בפעילות גופנית; המחצית השנייה קיבלה טיפול רגיל ובנוסף שני שיעורי טאי-צ'י בשבוע, שעה בכל פעם. ההתערבות הטיפולית נמשכה 12 שבועות. בתום תקופת המחקר נמצא כי בקבוצה שתרגלה טאי-צ'י חל שיפור באיכות החיים, ומשתתפיה הצליחו ללכת מרחק גדול יותר במשך 6 דקות.

Am J Med, 2004, 117: 541-548

לחץ-דם, פרופיל שומנים וחרדה


מחקר בחן את הנושא בקרב מטופלים שם טרום יתר לחץ-דם ויתר לחץ-דם מדרגה 1 (סיסטולי עד 159 ממ"כ, דיאסטולי עד 99 ממ"כ). במחקר נכללו 152 משתתפים, מחציתם קיבלו 3 שיעורי טאי-צ'י בשבוע במשך 12 שבועות. החוקרים בדקו את השפעת התרגול על לחץ-הדם, על פרופיל השומנים ועל רמת החרדה של המשתתפים. בתום תקופת המחקר נמצא כי בקבוצה שתרגלה טאי-צ'י פחת לחץ-הדם הסיסטולי ב-15.6 ממ"כ בממוצע, פחת לחץ-הדם הדיאסטולי ב-8.8 ממ"כ בממוצע, רמת הכולסטרול מסוג LDL פחתה ב-15.2 מ"ג/דצ"ל ורמת הכולסטרול מסוג HDL עלתה ב-4.7 מ"ג/דצ"ל, ורמת החרדה פחתה אף היא.

J Comp Alt Med, 2003, 9(5): 747-754

אוסטיאופורוזיס


במחקר שבדק את השפעת הטאי-צ'י על התפתחות אוסטיאופורוזיס, השתתפו 132 נשים בריאות. מחצית מהנשים תרגלו טאי-צ'י במשך 45 דקות, 5 ימים בשבוע, במשך 12 חודשים, בעוד שהמחצית השנייה לא ביצעה כל פעילות גופנית. החוקרים בחנו את צפיפות העצם (בעמוד שדרה מותני, עצם הירך בחלקה הקרוב ועצם השוק בחלקה הרחוק) לפני ואחרי ההתערבות הטיפולית, ומצאו שבשתי הקבוצות הייתה ירידה בצפיפות העצם, אך בקבוצה שתרגלה טאי-צ'י הירידה הייתה איטית יותר, ופחות נשים בה סבלו משברים.

Arch Phys Med Rehab, 2004, 85: 717-722

הפרעות שינה


מחקר בדק את ההשפעה של טאי-צ'י על השינה בהשוואה להתעמלות קלה בישיבה, שכלל מתיחות ותרגילי נשימה. במחקר נכללו 118 משתתפים, גברים ונשים, בגילאי 60-92. התרגול של טאי-צ'י או התעמלות נמשך 60 דקות, והתרחש 3 פעמים בשבוע במשך 24 שבועות, בעיקר בשעות הבוקר. החוקרים בחנו את איכות השינה ואת היכולת לבצע פעילות גופנית. בתום תקופת המחקר נמצא, כי בקבוצה שתרגלה טאי-צ'י השתפרה איכות השינה, כפי שבא לידי ביטוי בהתקצרו בכ-18 דקות פרק הזמן עד ההירדמות, התארכות משך השינה בכ-48 דקות, הפחתה במספר ההפרעות בשינה ושיפור בתחושת האפקטיביות של השינה. בנוסף, ניכר שיפור ביכולת הגופנית של אלו שתרגלו טאי-צ'י, כפי שבא לידי ביטוי במשך העמידה על רגל אחת, התרוממות מכסא ופרק הזמן הנדרש להליכה למרחק של 50 מטרים.

J Am Geriatr Soc, 2004, 52: 892-900

Ankylosing Spondylitis


במחקר שבדק את השפעת הטאי-צ'י על מידת הגמישות ופעילות המחלה אצל חולים שאובחנו כסובלים מ-AS, נכללו 40 חולים. מחציתם תרגלו טאי-צ'י במשך 60 דקות, 2 פעמים בשבוע, במשך 8 שבועות עם הדרכה, ולאחר מכן במשך 8 שבועות בבית. בתום תקופת המעקב נמצא כי החולים שתרגלו טאי-צ'י נהנו משיפור משמעותי במידת הגמישות ומהפחתה ברמת פעילות המחלה, בהשוואה לפרק הזמן שלפני המחקר ובהשוואה לקבוצה שלא תרגלה.

 eCAM 2008, 5(4): 457-462

מחלת פרקינסון

מחקר פיילוט בחן את ההשפעה של טאי-צ'י על היציבות, ההליכה והתנועתיות של חולי פרקינסון בדרגל חומרה קלה עד בינונית. במחקר נכללו 33 חולים, אשר חולקו באופן אקראי לקבוצת טאי-צ'י ולקבוצת ביקורת. החולים שנכללו בקבוצה שתרגלה טאי-צ'י השתתפו ב-20 שיעורים בני שעה אחת, במהלך 10-13 שבועות; החולים שנכללו בקבוצת הביקורת השתתפו בשתי בדיקות מעקב בין שבועות 10 ו-13, ללא פעילות גופנית סדירה. החולים שתרגלו טאי-צ'י השתפרו במגוון של מדדים, בין השאר מדד Berg ליציבות, מדד UPDRS, זמן לקימה ויציאה להליכה, מבחן יציבת Tandem, מרחק ההליכה ב-6 דקות והליכה לאחור. לא חל שיפור, בשתי הקבוצות, בצעידה לפנים ובעמידה על רגל אחת. כל המשתתפים שתרגלו טאי-צ'י דיווחו על שביעות רצון מהתרגול ועל שיפור באיכות החיים.

Gait & Posture 2008, 28: 456-460 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל הזכויות על כל התכנים באתר שמורות לקליניקת 'מפגשים'. אין להעתיק או לעשות כל שימוש בתכנים המצויים באתר מבלי לקבל אישור מראש!

Add to Favorites  |  Make Us Your Home Page  |  Site Map  |  Contact Us [Top]
לייבסיטי - בניית אתרים