דיקור להפחתת זיהומים חוזרים בדרכי השתן

Alraek T, et al. Acupuncture Treatment in the Prevention of Uncomplicated Recurrent Urinary Tract Infections in Adult Women, Am J Public Health, 2002, 92(10): 1609-1611

זיהומים בדרכי השתן הן תופעה נפוצה אצל נשים. עד 6% מהן סובלות מ-3 אירועים ומעלה בשנה, ונזקקות לעתים לטיפול אנטיביוטי מניעתי. מחקר זה, שנערך בנורבגיה, ביקש לבחון את היעילות של דיקור במניעת זיהומים חוזרים בדרכי השתן בנשים בוגרות שאינן בהיריון ואינן בסיכון לסיבוכים.

במחקר נכללו 94 נשים, בגיל ממוצע של 39 (טווח 18-60), שסבלו מזיהומים חוזרים בדרכי השתן. כשני שלישים מהמשתתפות נכללו בקבוצה שטופלה בדיקור, והשאר בקבוצת ביקורת שלא טופלה בטיפול מניעתי כלשהו. בקבוצה שטופלה בדיקור ניתנו 8 טיפולים בסך הכל, 2 בשבוע, למשך 4 שבועות. נקודות הדיקור נבחרו על-פי האבחנה הסינית של כל משתתפת, ומוקמו על הבטן התחתונה, הגב התחתון או הגפיים התחתונות.

מדד התוצאה העיקרי היה מספר האירועים של זיהום בדרכי שתן במהלך 6 החודשים שלאחר הטיפול. בנוסף, עקבו החוקרים אחר נפח השתן השיירי בשלפוחית השתן, אשר נמדד בבדיקת סונר (אולטרא-סאונד) 2, 4 ו-6 חודשים לאחר תום הטיפול. זיהום בדרכי השתן אובחן על-פי הופעת תסמינים אופייניים (צריבה או תכיפות במתן שתן, או כאבים בבטן התחתונה), או על-פי צמיחה של חיידקים בתרבית שתן.

תוצאות - ב-6 החודשים שלאחר הטיפול 73% מהנשים בקבוצה שטופלה בדיקור לא סבלו מזיהומים בדרכי השתן, וזאת בהשוואה ל-52% מהנשים בקבוצת הביקורת. נשים שטופלו בדיקור היו בסיכון מופחת ב-55% לסבול מתסמינים של זיהום בדרכי השתן לעומת הנשים בקבוצת הביקורת (RR=0.45, CI=0.23-0.86). בתום 6 חודשי מעקב שארית השתן בשלפוחית אצל נשים שטופלו בדיקור ירדה בכ-50% (מ-35.4 מ"ל ל-18.2 מ"ל, p<0.01), בעוד שבקבוצת הביקורת שארית השתן נותרה ללא שינוי. יתרה מזאת, מספר הנשים בקבוצה שטופלה בדיקור שאצלן שארית השתן בתום 6 חודשי מעקב הייתה נמוכה מ-10 מ"ל הוכפל, בעוד שבקבוצת הביקורת המספר נותר ללא שינוי.

סיכום - דיקור עשוי להפחית את הסיכון ללקות בזיהומים חוזרים בדרכי השתן.