דף הבית >> צ'י-גונג - מה התועלת הבריאותית?

יתר לחץ-דם

ניתוח-על (מטה-אנליזה) שפורסם ב-2009 וכלל נתונים מ-9 מחקרים הראה כי תרגול של צ'י-גונג יעיל בהפחתה משמעותית של לחץ-הדם הסיסטולי (כ-17 ממ"כ בממוצע) והדיאטולי (כ-10 ממ"כ בממוצע), בדומה לטיפול בתרופות ללחץ-דם או לפעילות גופנית, ללא תופעות לוואי משמעותיות.

Guo X, et al. Clinical Effect of Qigong Practice on Essential Hypertension: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials, J Alt Comp Med, 2008, 14(1): 27-37

כאבי צוואר לא-ספציפיים

מחקר שהתפרסם בכתב-העת Spine בשנת 2007 בחן את היעילות של תרגול צ'י-גונג בהפחתת כאבי צוואר כרוניים לא-ספציפיים, בהשוואה לפיזיותרפיה. המחקר כלל 122 משתתפים, 70% מהם נשים, בגיל ממוצע של 44 שנים. ההתערבות הטיפולית במחקר כללה 12 טיפולים, במשך תקופה של 3 חודשים, והמעקב אחר תועלת הטיפול התבצע בתום תקופת הטיפול ובחלוף 6 ו-12 חודשים מתחילתו. החוקרים בחנו את השפעת הטיפול, בין השאר, על עוצמת ותדירות הכאבים, מידת המוגבלות של הצוואר וטווח תנועת הצוואר. שתי קבוצות הטיפול - צ'י-גונג ופיזיותרפיה - נהנו משיפור משמעותי כבר בתום תקופת הטיפול, אשר נשמר ברובו גם בבדיקות המעקב כעבור 6 חודשים ושנה. מסקנת החוקרים הייתה, שצ'י-גונג ופיזיותרפיה, הם שיטות טיפול יעילות להפחתת כאבים ושיפור התפקוד לאנשים הסובלים מכאבי צוואר ממושכים לא-ספציפיים.

Lansinger B, et al. Qigong and Exercise Therapy in Patients with Long-term Neck Pain, Spine, 2007, 32(22): 2415-2422

סוכרת

סקירה שיטתית של מחקרים שבדקו את השפעת הצ'י-גונג על איזון סוכרת הראתה שתרגול צ'י-גונג נמצא קשור באופן עקבי ומשמעותי להפחתה ברמות הסוכר בצום ולאחר האוכל, וכן לירידה ברמת הטריגליצרידים והכולסטרול הכולל בדם. ההשפעה של הצ'י-גונג על רמת ההמוגלובין המסוכרר (HbA1C) לא הייתה עקבית, והצ'י-גונג לא הביא להפחתה משמעותית במשקל.

Xin L, et al. A Qualitative Review of the Role of Qigong in the Management of Diabetes, J Alt Comp Med, 2007, 13(4): 427-433

מחקר ראשוני (Pilot), מבוקר ואקראי, שפורסם בכתב-העת Diabetes Care ב-2010, בדק את ההשפעה של צ'י-גונג, כתוספת לטיפול המקובל בסוכרת מסוג 2 (תרופות במתן פומי, תזונה, פעילות גופנית), על איזון המחלה, וזאת בהשוואה לתרגול נוסף אחר (Progressive Resistance Training) ולהיעדר תרגול נוסף. תקופת ההתערבות הטיפולית נמשכה 12 שבועות, ובמהלכה קיבלו המשתתפים שיעור בן 60 דקות בכל שבוע, ונדרשו לתרגל פעמיים נוספות, במשך 30 דקות בכל פעם, בבית. רמת הגלוקוז צום בקבוצת הצ'י-גונג פחתה בתום תקופת התרגול באופן משמעותי, בעוד שבשתי הקבוצות האחרות היא עלתה. רמת ההמוגלובין המסוכרר פחתה, אך באופן שלא היה משמעותי סטטיסטית, בשתי הקבוצות שזכו לתרגול נוסף - צ'י-גונג ו-PRT.

Sun, GC, et al. Effects of Qigong on Glucose Control in Type 2 Diabetes, Diabetes Care, 2010, 33(1): c8

סרטן

מחקר אקראי ומבוקר שפורסם ב-Annals of Oncology ב-2010 בחן את ההשפעה של צ'י-גונג על איכות החיים, רמת העייפות, מצב הרוח ורמת סמני הדלקת (CRP), אצל 162 חולי סרטן. שיעורי הצ'י-גונג ניתנו בבית-החולים בו טופלו החולים, נמשכו 90 דקות, וניתנו 2 פעמים בשבוע במשך 10 שבועות. שיעורי הצ'י-גונג תוכננו והותאמו במיוחד לצרכים של המטופלים, וכללו שיחה על בעיות הבריאות, תרגילי צ'י-גונג בתנועה בעמידה ובישיבה ותרגול מדיטציה. הומלץ למשתתפי קבוצת הצ'י-גונג לתרגל גם בבית, 2 פעמים בשבוע, במשך 30 דקות בכל פעם. בתום תקופת ההתערבות הטיפולית נמצא כי בקבוצה שתרגלה צ'י-גונג חל שיפור ניכר באיכות החיים, פחתה משמעותית רמת העייפות, השתפר משמעותית מצב הרוח ופחתו משמעותית סמני הדלקת.

Oh B, et al. Impact of Medical Qigong on Quality of Life, Fatigue, Mood, and Inflammation in Cancer Patients: a Randomized Controlled Trial, Annals of Oncology, 2010, 21: 608-614