דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> נושאים בבריאות האישה >> גיל המעבר >> בעיות בריאותיות גיל המעבר >> בעיות שכיחות נוספות

הפרעה בתפקוד המיני
עם העלייה בגיל מתרבים הדיווחים על ירידה בחשק המיני. עם זאת, לא ברור מה ההשפעה היחסית של מרכיבים נוספים, גופניים ותרבותיים, בירידה זו. כאמור לעיל, הירידה ברמת האסטרוגן מובילה לאטרופיה, או התנוונות, של איברי המין הפנימיים. אטרופיה של הנרתיק עלולה לגרום לכאבים בזמן קיום יחסי מין. שינויים נוספים, כגון ירידה בתחושתיות (וכתוצאה מכך ירידה בעוררות), הפחתה בהפרשת הבלוטות באיברי המין, ירידה בגודש כלי הדם באיברי המין והפחתה בהתרחבות הנרתיק, עשויים להשפיע אף הם על הירידה בחשק המיני.
טיפול – אסטרוגן מפחית את האטרופיה של איברי הרבייה, ועשוי להפחית את ההפרעה בתפקוד המיני.
מחלה של העורקים הכליליים בלב (CHD
נשים לאחר הפסקת הוסת מצויות בסיכון מוגבר, עד פי 2-3, לתמותה ממחלת לב של העורקים הכליליים (קורונריים), בהשוואה לנשים בנות גילן לפני הפסקת הוסת. הסיכון למחלת לב כלילית מוגבר בעיקר אצל נשים שעברו הפסקת וסת מלאכותית (כריתת שחלות דו-צדדית), ללא טיפול הורמונלי חליפי. מחקרים הראו כי טיפול באסטרוגן עשוי להפחית את הסיכון לתמותה ממחלת לב כלילית. נראה כי האסטרוגן משפיע הן באופן עקיף והן באופן ישיר. באופן עקיף, מפחית האסטרוגן את רמת הכולסטרול ה"רע" מסוג LDL ומעלה את רמת הכולסטרול ה"טוב" מסוג HDL ורמת הטריגליצרידים בדם. באופן ישיר, מעכב ומפחית האסטרוגן את התפתחות טרשת העורקים, גם ללא השפעה על רמת השומנים בדם. מנגד, אסטרוגן גורם למצבים של קרישיות-יתר, אשר מגבירים את הסיכון לאירועי לב כליליים.
טיפול מניעתי באסטרוגן – מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי השימוש באסטרוגן למניעת תחלואה ותמותה ממחלת לב כלילית הינו מוגבל. השילוב של אסטרוגן עם פרוגסטין בנשים בריאות לאחר הפסקת הוסת גרם דווקא לעלייה בשכיחות של אירועים לבביים. הטיפול באסטרוגן ללא פרוגסטין העלה את הסיכון לשבץ מוחי. הפחתה של הסיכון לתחלואה ותמותה ממחלת לב כלילית התרחשה בקבוצת הגיל 50-59 בלבד. בנוסף, אסטרוגן לא נמצא יעיל במניעת תמותה ממחלת לב כלילית קיימת. עם זאת, ייתכן שטיפול באסטרוגן אשר מתחיל בסמוך להפסקת הוסת עשוי להועיל במניעת מחלת לב כלילית.
הפרעות מצב רוח (Mood)
גיל המעבר מתאפיין בהפרעות מגוונות במצב הרוח, בין השאר דיכאון, אי-שקט, חרדה ונדודי שינה. ההשפעה של אסטרוגן על דיכאון והפרעות אחרות במצב הרוח אינה ברורה. חלק מהמחקרים מצביעים על תועלת של אסטרוגן עם או ללא פרוגסטין, ומחקרים אחרים לא מצאו תועלת שכזו.
ירידה בזיכרון
אסטרוגן משפיע על אזורים במוח הידועים כחשובים לזיכרון. עם זאת, מחקרים שנערכו לאחרונה מראים כי אסטרוגן או אסטרוגן בשילוב עם פרוגסטין לא מפחיתים ואף מעלים את הסיכון לירידה בזיכרון בנשים מעל גיל 65.
שינויים בעור ובשיער
עם העלייה בגיל העור הופך דק יותר ומאבד את גמישותו, תהליך שבא לידי ביטוי בהיווצרות קמטים. הקמטים בולטים בעיקר באזורים חשופים לשמש (פנים, צוואר, כפות ידיים). האסטרוגן משפיע על זרימת הדם, תכולת הקולאגן ותכולת המים בעור. טיפול באסטרוגן מפחית את איבוד הקולאגן מהעור ומשיב את העור לעוביו טרם הפסקת הוסת. עם זאת, אסטרוגן אינו ניתן כטיפול לשינויים בעור בלבד. הפסקת הוסת גורמת גם לשינויים בשיער הגוף. ישנו איבוד שיער במפשעה ובבתי-השחי ואיבוד השיער הפלומתי שעל השפה העליונה, הסנטר והלחיים, ובמקביל עלייה בשיער הגס. בחלק מהמקרים ישנה התקרחות קלה. שינויים אלו יכולים לנבוע, בחלקם, מהירידה ברמות האסטרוגן ללא שינוי ברמות הטסטוסטרון.
תסמינים נוספים
גיל המעבר מתאפיין בתסמינים רבים נוספים, אך לא נמצא קשר ישיר בינם לבין השינויים ההורמונליים המאפיינים את התקופה. אי-יציבות של מערכת העצבים האוטונומית יכולה לבוא לידי ביטוי בתסמינים כמו תחושות עקצוץ ודקירות, סחרחורות, טנטון, התעלפויות, הפרעות בראייה וקוצר נשימה. תסמינים נוספים שאינם נובעים משינויים הורמונליים הם חולשה, עייפות, בחילות והקאות, גזים, חוסר תיאבון, עצירות, שלשול, כאבי מפרקים וכאבי שרירים. גם העלייה במשקל שנצפית אצל חלק מהנשים בגיל המעבר אינה קשורה ככל הנראה לשינויים הורמונליים, אלא בעיקר להפחתה בפעילות הגופנית הסדירה ולשינויים בתזונה. חלק מהנשים שטופלו באסטרוגן חוו הקלה בתסמינים המפורטים לעיל, אך אין הוכחה כי אסטרוגן אכן יעיל כטיפול בתסמינים אלו.

** המידע מתבסס על: Decherney AH, et al. Current Diagnosis & Treatment - Obstetrics & Gynecology, 10th Ed. McGraw-Hill