דיקור לכאבי גב כרוניים

Haake M, et al. German Acupuncture Trials (GERAC) for Chronic Low Back Pain, Arch Intern Med 2007; 167(17): 1892-8

מחקר אקראי, כפול-סמיות ומבוקר זה נערך בגרמניה ב-340 מרפאות, וכלל 1162 חולים בגיל 18 ועד 86, עם היסטוריה רפואית של 8 שנים של כאבי גב-תחתון כרוניים בממוצע. החולים נותבו אקראית לאחת משלוש קבוצות טיפול: דיקור סיני; דיקור-דמה; וטיפול קונבנציונלי שהתבסס על המלצות הטיפול העדכניות לכאבי גב תחתון, וכלל תרופות, פיזיותרפיה ופעילות גופנית. כל החולים קיבלו 10 טיפולים בני 30 דקות כל-אחד, בתדירות של 2 טיפולים לשבוע; חולים שהגיבו חלקית לטיפול יכלו לקבל 5 טיפולים נוספים. תוצא המחקר העיקרי היה שיעור התגובה לאחר 6 חודשים. תגובה הוגדרה כשיפור של 33% לפחות בהערכת הכאב-כרוני או 12% לפחות בהערכת התפקוד.

תוצאות – בחלוף 6 חודשים מתחילת הטיפול שיעור התגובה היה 47.6% בקבוצת הדיקור הסיני, 44.2% בקבוצת דיקור-הדמה ו-27.4% בלבד בקבוצת הטיפול הקונבנציונלי. ההבדל בין קבוצות הדיקור לבין הטיפול הקונבנציונלי היה משמעותי סטטיסטית. לא נמצא הבדל משמעותי סטטיסטית בין שתי קבוצות הדיקור.

מסקנות – לאחר טיפולי הדיקור חל שיפור בכאבי הגב-התחתון במשך 6 חודשים לפחות. יעילות הדיקור, סיני או דמה, הייתה כפולה כמעט מיעילות הטיפול הקונבנציונלי המקובל.