דף הבית >> דלקת עור אטופית

דלקת עור אטופית (Atopic Dermatitis)

אטופי = אלרגי (ביוונית "שלא במקומו")

המחלה מכונה גם אסתמה של העור בגלל שכיחותה הרבה אצל ילדים עם רקע של בעיות נשימה ואסטמה.

ברפואה הסינית המחלה נקראת "מחלת ארבעת הקפלים" על שם מיקומה השכיח בקפלי הידיים והרגליים. דלקת עור אטופית היא דלקת אלרגית של העור המאופיינת בתפרחת וגרד כרוני. עקב שינויים סביבתיים (זיהום אוויר המכיל יותר אלרגניים) ושינויים באורח החיים המערבי (תזונה לא נכונה ומתח נפשי) עלתה שכיחות המחלה בשנים האחרונות ומגיעה עד כדי 15% מהאוכלוסייה.

מתי מופיעה המחלה? מתי היא חולפת?
אצל 50% מהתינוקות החולים במחלה היא מופיעה כבר בשנה הראשונה לחיים, אצל 30% נוספים היא מופיעה בין גיל שנה לחמש שנים. קשה לנבא מראש את התפתחות המחלה אך עם ההתבגרות חלה לרוב הטבה וההפוגות בין ההתקפים גדלות. כ-80% מהילדים נרפאים עד הגיעם לבגרות. הטיפול ברפואה הסינית מזרז את היעלמות המחלה ומגדיל את ההפוגות בין ההתקפים.

מהם מאפייני המחלה?
ישנם ארבעה מאפיינים עיקריים בולטים:
  • גרד: המחלה מלווה בגרד עז הפוגע באיכות חיי המטופל ומשפחתו.
  • תפרחת: אדומה המלווה ביובש ניכר בעור.
  • דלקת עור: זיהומי עור, ובפרט חיידק הסטפילוקוקוס או בפטריות, מהווים גירוי חזק לדלקת עור ולהפיכתה למצב דלקתי כרוני.
  • מחלה אלרגית נוספת: נזלת אלרגית (קדחת השחת), אסתמה, דלקת עיניים, תגובת-יתר לעקיצות, אלרגיה למזון – כל אלו שכיחים יותר בתינוקות וילדים הסובלים מדלקת עור אטופית.

מה גורם למחלה?

הרפואה הסינית מכירה בגורמים התורשתיים ובהפרעות מערכת החיסון כגורמים עיקריים אך מאבחנת גם מצבי חוסר איזון פנימי היכולים להתבטאות במספר תסמונות של חוסר איזון. אחת האבחנות הבולטות בחולים אלה היא חולשה של מערכת העיכול הגורמת להצטברות של חום בגוף. חום זה עולה לעור וגורם ליובש חזק בעור – יובש זה גורם לגרד עז. שכיח מאוד שמטופלים אלו מתלוננים שחם להם יותר ולכן איזון פנימי של הגוף יביא לזירוז תהליכי הריפוי והקלה בתופעות המחלה.

רקע תורשתי - בכ-70% מהמקרים סבלו או סובלים מהמחלה בני-משפחה נוספים. ייתכן שהמחלה התורשתית לא תופיע באותה צורה אלא כמחלה אחרת מתוך מכלול המחלות האלרגיות (נזלת אלרגית, אסתמה וחום). מחלות תורשתיות לא בהכרח עוברות מאב לבנו אלא יכולות לדלג על דור אחד ויותר. מחקרים העלו כי בחולים שאין להם רקע של היסטוריה משפחתית סיכויי הריפוי טובים יותר.

הפרעות במערכת החיסון - המחלה נגרמת עקב הפרעה בבקרה של הגוף על תאי מערכת החיסון שלו – בעיקר על פעילות תאי הדם הלבנים לימפוציטים, אך גורמים חיצוניים עלולים להשפיע לרעה על שיווי המשקל החיסוני ולעורר או להחמיר את הדלקת המתרחשת בעור. גורמים אלה הם:
  • אלרגיה – מגע עם גורם חיצוני זר המעורר תגובה אלרגית (אלרגן) כגון מזון ואבק הבית.
  • זיהומי עור – חיידקים, נגיפים (וירוסים) ופטריות.
  • גירוי פיזיקלי – יובש, פציעת עור, שפשוף וחיכוך של העור.
  • מתח נפשי – אי שקט וגירוד של העור גורם לפציעתו והחמרת המחלה.

הטיפול ברפואה סינית – שינוי פנימי מביא לשינוי חיצוני

מטרת הטיפול - החזרת האיזון הפנימי הפיזי והנפשי למטופל, חיזוק המערכת החיסונית ותהליכי הריפוי בגוף, ניקוי החום והיובש מהעור והקלה על הגרד. הטיפול כולל ארבעה מרכיבים שכולם חשובים להצלחתו - דיקור (אקופונקטורה), בצמחי מרפא, משחות חיצוניות (טבעיות) ושינוי תזונתי (+תוספי מזון).

משך הטיפול - תלוי בחומרת המחלה ובקצב השיפור שהנו אישי. בדרך כלל כבר בשבועות הראשונים ניכר שיפור משמעותי בפריחה, בגרד ובתחושה הכללית. בדרך כלל עם השיפור יורדת תדירות הטיפולים בדיקור וכן מינון הלקיחה של צמחי המרפא.