דף הבית >> דלקת עור אטופית - שאלות ותשובות

מהם הגורמים להתפרצות המחלה ?
הסיבה המדויקת להופעת המחלה עדיין אינה ידועה. כנראה מדובר בשילוב של גורמים סביבתיים וגורמים תורשתיים גנטיים. אצל כ-70% מהחולים קיים רקע גנטי של מחלות אטופיות במשפחה כגון אסתמה אלרגית,נזלת אלרגית ,קדחת השחת. רגישות יתר של מערכת החיסון גורמת להופעה של תגובה אלרגית דלקתית על העור, בעיקר בחשיפה לאלרגנים [כגון קרדית אבק הבית,דשא וכו'] ובעונות מעבר. הרפואה הסינית מכירה בגורמים אלה, אך רואה גם חוסר איזון פנימי היכול להתבטא במספר תסמונות, אחת הבולטות שבהם היא חולשה במערכת העיכול והצטברות חום פנימי הגורם לתהליך דלקתי יובש בעור וגרד,ואכן שכיח שמטופלים הסובלים מדלקת עור אטופית מתלוננים שחם להם יותר (תינוקות ישנים לא מכוסים ומעדיפים קירור בחדר). לכן איזון פנימי בגוף יביא להורדת החום  זרוז תהליכי הריפוי והקלה בתופעות המחלה.

מתי חולפת המחלה?
קשה לנבא מראש את התפתחות המחלה,עם הגדילה ההפוגות בין ההתקפים גדלות,ובד''כ עד גיל 4-5 למרבית הילדים [ שמונים אחוז] המחלה חולפת. הטיפול ברפואה סינית יגדיל את ההפוגות ויזרז את העלמות המחלה.

איך מטפלים במחלה ברפואה סינית ?
הטיפול ברפואה סינית כולל אבחון של חוסר האיזון הקיים ,וטיפול בדיקור ,צמחי מרפא,שינוי תזונתי,ומשכות חיצוניות ,
  • דיקור-לאחר האבחנה מותאמות נקודות  דיקור  ,הדיקור אינו כואב ומותאם לגיל הילד או התינוק ,בד''כ מתבצע פעם בשבוע ועם השיפור התדירות יורדת עד הפסקתו. לדיקור השפעה אנטי דלקתית ומורידת גרד מצוינת.וכמו כן הוא תורם לוויסות מערכת החיסון והורדת התגובה האלרגית.
  • צמחי מרפא –בעלי השפעה אנטי דלקתית מקררת ,ומורידה את הגרד,ותומכת באיזון מערכת החיסון. המינון מותאם כמובן לגיל ולמשקל ,בתינוקות וילדים ממתיקים או מערבבים עם מיץ תפוחים להקלה בשתייה.
  • שינוי תזונתי- המלצות ניתנות ע''פ התזונה הסינית על הימנעות ממאכלים אלרגנים ,ומחממים היכולים להחריף את הגרד והדלקת, ואכילת מאכלים מקררים היכולים להקל בתופעות אלה. כמו כן מותאמים תוספי מזון כפרוביוטיקה ,אומגה שלוש,או ביוכורכומין לתמיכה בגוף.
  • משחות טבעיות-המוסיפות לחות לעור בתוספת צמחים בעלי  פעילות  אנטי דלקתיים ומפחיתת גרד.

מה אחוזי ההצלחה בטיפול  ברפואה סינית ?
הרפואה הסינית מאוד יעילה למצבים קלים ובינוניים של אטופיק דרמטיטיס,במטופלים אלה שיעור ההצלחה נע בין 90-80 אחוז. ישנם מטופלים שהמחלה תחלוף לגמרי,וישנם מטופלים שהיא תופחת בצורה משמעותית שתאפשר להם הפוגות ארוכות ופחות שימוש במשחות עם קורטיזון הגורמות לתופעות לוואי.ראה מחקר על אטופיק [ קישור למחקר]

לאיזה מצבים מתאים הטיפול הסיני ?
הרפואה הסינית מאוד יעילה למצבים קלים ובינוניים של אטופיק דרמטיטיס. שיעור ההצלחה במקרים אלו מאוד גבוה ,במקרים חריפים וקשים גם מומלץ לשלב את הרפואה הסינית אך במקביל לשימוש ברפואה מערבית . השימוש במשחות קורטיזון במצבים קשיים הוא לפעמים הכרחי בכדי  למנוע זיהום משני. שילוב מושכל של שתי השיטות יביא להפחתה עד הפסקת השימוש במשחות אלה ,וימנע תופעות לוואי בעתיד.

האם מצבי מתח נפשי משפיעים על המחלה ?
כיום יודעים במחקר מדעי שמצבי מתח ולחץ  יוצרים הפרעה והחלשה של מערכת החיסון מה שמביא לעליית התגובה האלרגית בגוף. שכיח לראות בילדים החווים משברים  כגון מעברים בין גני ילדים או כיתות בבית ספר. הולדת אח-ות חדשים, גירושים במשפחה, וכו' החרפה במצב העור. הטיפול הן בדיקור והן בצמחי המרפא משלב גם הרגעה ואיזון לא רק פיזי אלה גם נפשי.

האם לתזונה יש השפעה על מצב העור ?
בראיה של רפואה סינית לתזונה יש השפעה ישירה על מצב העור. המלצות ניתנות ע''פ התזונה הסינית על הימנעות ממאכלים אלרגנים ,ומחממים היכולים להחריף את הגרד והדלקת, ואכילת מאכלים מקררים היכולים להקל בתופעות אלה. ראה פירוט בעצות שימושיות לאטופיק [קישור ]

האם חשוב  למרוח קרמים של לחות ?
כן,מאוד חשוב,עור משומן ולח פחות מגרד מעור יבש. תחושות היובש מעלות את תחושת הגרד,חשוב למצוא קרם המיועד לאטופיק שמתאים לכם. אין קרם אחד שטוב לכולם,ולעיתיים צריכים לעבור תהליך של ניסוי ותהייה עד שמוצאים את הקרם המתאים.

האם מותר במצבים קשים למרוח משחות עם סטרואידים (קורטיזון)?
כן ולעיתים אף הכרחי. הרפואה הסינית מאוד יעילה למצבים קלים ובינוניים של אטופיק דרמטיטיס. שיעור ההצלחה במקרים אלו מאוד גבוה מאוד ופעמים רבות במהלך הטיפול אין צורך כלל במשחות עם קורטיזון ,משחות של לחות עם צמחי מרפא מספיקות,
במקרים חריפים וקשים חשוב לשלב את הרפואה הסינית אך במקביל לשימוש ברפואה מערבית . השימוש במשחות קורטיזון במצבים קשיים הוא לפעמים הכרחי בכדי  למנוע זיהום משני. שילוב מושכל של שתי השיטות יביא להפחתה עד הפסקת השימוש במשחות אלה ,וימנע תופעות לוואי בעתיד.

האם אפשר לשלב טיפול בנשימה במטופלים הסובלים גם מאסתמה ?
ברפואה הסינית הטיפול הינו משולב,פעמים רבות ניתן הרכבי צמחים שונים ונקודות דיקור שונות למטופל למצבים  בהם יש קושי בנשימה או התקף בעור. הרפואה הסינית מחזירה את האיזון הפנימי  ויעילה בשני המצבים.

האם מותר ללכת לים או לבריכה? מה עדיף?
חשיפה מבוקרת לשמש  בד''כ מטיבה עם העור. מרבית המטופלים מדווחים על הקלה בים ,למרות שרצוי להיזהר מכיוון שפצעים פתוחים עלולים ליצור תחושת שריפה. בריכה פעמים רבות בעייתית בגלל הרגישות לכלור. ופחות מומלצת .מומלץ הן בים והן בבריכה להישטף ביציאה במים מתוקים ולמרוח משחות לחות לעור.