דף הבית >> תגר בנימין >> מידע בנושאי בריאות ורפואה סינית >> נושאי בריאות שכיחים >> דלקת חריפה של הקיבה והמעי

דלקת חריפה של הקיבה והמעי (Acute Gastroenteritis) נגרמת לרוב על-ידי נגיפים (הכי שכיח – Norovirus) או חיידקים. זוהי מחלה מדבקת למדי, שבדרך כלל חולפת מעצמה וללא סיבוכים.

התסמינים השכיחים - שלשולים, כאבי בטן, בחילות, הקאות, כאבי בטן וחום. לעתים מופיעים רק חלק מהתסמינים. לעתים מופיעים גם תסמינים הקשורים למערכת הנשימה, כמו נזלת, כאבי גרון ושיעול. לעתים קרובות יש גם חולשה וחוסר תיאבון.

משך המחלה - המחלה נמשכת לרוב ימים בודדים, אך בחלק מהמקרים עלולה להימשך אפילו 7-8 ימים.

בדיקות מעבדה - ברוב המקרים אין צורך בביצוע בדיקות מעבדה, מאחר ואלו לרוב אינן תורמות לטיפול.

סיבוכים – דלקת חריפה של הקיבה והמעי היא ברוב המקרים מחלה חולפת, אשר ברוב המקרים אינה גורמת לסיבוכים כלשהם. עם זאת, בחלק מהמקרים (עד 25%) יש שינויים בדפוס היציאות אשר עלולים להימשך זמן רב מאוד, ולעתים להיות מוגדרים כתסמונת מעי רגיש (IBS). הסיבוך השכיח של דלקת חריפה של הקיבה והמעי הוא התייבשות.
מצבים בהם עלול להידרש טיפול אינטנסיבי יותר או בירור רפואי מקיף יותר הם, בין השאר, תסמינים ממושכים, סימני דם בצואה, כאבי בטן קשים וחריגים, הריון, גיל מבוגר, מחלות כרוניות נלוות, חשד להתייבשות ועוד.ט

טיפול
מאחר ודלקת חריפה של הקיבה והמעי היא לרוב מחלה חולפת, הטיפול הנדרש הוא בדרך-כלל טיפול תומך בלבד, בעיקר מניעת התייבשות.

טיפול תומך
נוזלים – כאשר אין סימנים של התייבשות (למשל, ירידה בלחץ-הדם), ניתן להסתפק בשתייה רגילה; יש הממליצים על משקאות המיועדים לספורטאים או מרק עוף/בשר, שכן אלו מכילים כמות מאוזנת יותר של סוכר ומלחים. מומלץ להימנע ממשקאות קלים או מיצי פירות. במצבים בהם יש סימני התייבשות מומלץ להיעזר בתמיסות למניעת התייבשות (Oral Rehydration Solution; למשל, מינרלי ותכשירים דומים) או בעירוי של נוזלים ישירות לתוך הוריד.
מזון – לרוב אין צורך להיצמד לתזונה ספציפית, אלא לאכול תזונה פשוטה, כפי שניתן. מומלץ לאכול ארוחות קטנות, אשר לרוב פחות גורמות לבחילות. לרוב מזונות תפלים (ללא טעמים דומיננטיים) ודלי-סיבים. קרקרים, מרק עוף/בשר, מזונות פחמימתיים (תפוחי אדמה, אורז, אטריות וכד') מבושלים/צלויים ומומלחים קלות, בננות, ירקות מאודים – כל אלו הם מרכיבים אשר לרוב נוחים לעיכול ומתאימים.

טיפול משלים
פרוביוטיקה – ייתכן ותוספת של פרוביוטיקה עשויה לקצר את משך המחלה. אין המלצות ברורות לגבי מינון וסוג החיידקים בתכשיר.
אבץ – תוסף אבץ מומלץ למחלת שלשולים של ילדים, מאחר ושלשולים ממושכים עלולים לגרום לחסר באבץ, ובעקבות כך להתמשכות של התסמינים. אין המלצות ברורות לגבי מבוגרים.

Kang Ning Wan (או: Curing) – תמצית קלאסית של צמחי מרפא סיניים, אשר הניסיון במרפאה מראה כי השימוש בה, בעיקר בשלב מוקדם של המחלה, עשוי להפחית משמעותית את משך וחומרת התסמינים. ניתן להשיג את התמצית במרפאה ובבתי-טבע נבחרים.

טיפול תרופתי
תכשירים להפחתת שלשולים במצבים של שלשולים קשים ו/או סימני התייבשות, ניתן להיעזר בתכשירים המפחיתים את תנועתיות-המעי (למשל, אימודיום) במשך לא יותר מיומיים ברציפות. תכשירים אלו אינם מומלצים מגיל 65 ואילך ובמצבים של שלשול דמי, ועלולים לגרום לעצירות.
תכשירים נגד בחילות/הקאות – תכשירים אלו (למשל, פראמין), מומלצים בעיקר במצבים של הקאות קשות שאינן מאפשרות שתיית נוזלים.
אנטיביוטיקה – טיפול אנטיביוטי לרוב אינו מומלץ, אלא במקרים של החמרה בתסמינים או תסמינים ממושכים.